Kraftig kritik mot fordonsindustrirapport
Konsultföretaget McKinsey publicerade år 2006 en omfattande analys av produktivitetsutvecklingen och konstaterade att fordonsindustrin i Sverige var världsledande. Den svenska fordonsindustrins utveckling beskrevs som enastående. Nu hävdar plötsligt ITPS att fordonsindustrin i Sverige har en usel produktivitetsnivå och att det har varit så sedan åtminstone 15 år tillbaka. Konkurrenskraften påstås ligga mer än 50 procent under konkurrentländerna. För att nå t ex Italiens nivå skulle en förbättring på ca 200 procent krävas enligt studien! Fordonsindustrins situation påstås likna varvsindustrins på 70-talet. Flera produktivitetsutvärderingar har gjorts av de svenska fordonsfabrikerna som visar på mycket goda resultat i linje med McKinsey-studien. Sverige befinner sig i alla utvärderingar i yppersta världsklass vad gäller produktivitet i fordonsindustrin. Ur McKinseys studie: "Den svenska fordonsindustrin var under det senaste decenniet mycket framgångsrik inom detta område (konkurrenskraft och produktivitet). 2003 var Sveriges fordonsindustri tillsammans med Japans, mest produktiv, hade den högsta produktivitetstillväxten och skapade flest arbetstillfällen av jämförbara länder". Enligt ITPS mystiska studie hade Japan 200 procent högre produktivitet än Sverige som låg mer än 50 procent under genomsnittet år 2003! Lika orimligt är rapportens påstående att Sverige skulle ha ovanligt låg export av fordon. Ca 95 procent av alla lastbilar och 85 procent av alla personbilar exporteras och fordonsindustrin har under lång tid varit Sveriges viktigaste exportbransch. -Det är uppenbart att rapporten har kört i diket i sin analys av fordonsindustrins produktivitet och dessutom kryddar detta med vårdslösa utspel om liknelser med varvsindustrins situation på 70-talet, säger Ulf Perbo, vice VD BIL Sweden. -Fordonsindustrin är en ledande bransch i Sverige vad gäller forskning- och utvecklingssatsningar, störst vad gäller industriinvesteringar och en viktig exportbransch. Vi kräver nu att det görs en seriös presentation av konkurrenskraften hos svensk fordonsindustri, avslutar Ulf Perbo.