Projekt för klimatåtgärder för godstransporter
KNEG startades i slutet av 2006 av Preem, Schenker, Volvo Lastvagnar, Vägverket och Göteborgs miljövetenskapliga centrum (GMV) vid Chalmers och Göteborgs universitet. De tre företagen genomförde minst tre egna åtaganden inom fyra insatsområden för hållbara transporter: effektivare bränsleproduktion, effektivare fordon, effektivare transporter och ökad användning av förnybara bränslen. - Nu håller vi på att sammanställa resultaten för 2008, säger Anders Ahlbäck på GMV, som är projektledare för indikatorsystemet. Detta är de första resultaten från KNEG, som är ett pågående projekt där fler deltagare kan ansluta sig. Grunden till indikatorsystemet är en studie som har gjorts av chalmersforskaren Fredrik Hedenus. Han har undersökt vilken potential det finns för att minska klimatpåverkan från svenska godstransporter på vägarna. Indikatorsystemet är en viktig del av KNEG. - Dels kan vi rapportera för varje medlem hur långt man har kommit i förhållande till målet. Dels kan vi presentera konkreta resultat för omvärlden. Vår förhoppning är att inspirera aktörer även utanför samarbetet, och sprida goda exempel på hur transportbranschen kan minska sina koldioxidutsläpp, säger Anders Ahlbäck. Chalmers deltar i två andra KNEG-projekt i samarbete med Preem. I det ena studerar forskare möjligheterna för att byta ut fossil råvara mot förnyelsebar i ett framtida raffinaderi. I det andra utreder Chalmers Energicentrum olika möjligheter att tillverka vanlig Miljöklass 1 diesel från biomassa i stället för råolja. Målet är att minst 10 procent av råoljan i svensk diesel ska vara utbytt mot biomassa år 2011.