23948sdkhjf

Skrotpengen kan rädda människoliv

Förstnämnda är ju väl dokumenterat medan förbättringen av trafiksäkerheten i den omfattning som rapporten visar, är mer överraskande. Enligt WSP skulle 62 liv per år sparas och 239 personer per år slippa bli svårt skadade om alla bilar före 1996 skrotades. Det om något borde väl få myndigheterna att börja agera aktivt för att skrota bort de äldre bilarna. WSP har tittat på bland annat säkerhetsindex från Folksam och utifrån det gjort beräkningarna. Att kunna spara människoliv som riskerar att dödas eller skadas i trafiken måste ju vara en mycket viktig effekt av utskrotning av gamla bilar. Faktiskt minst lika viktig som att förbättra miljön. Om alla personbilar som tillverkats före 1989 skrotas ut och ersätts med nya bilar skulle kolväteutsläppen minska med 12.5 kton (ca 7 % av utsläppen i Sverige) och kväveoxid med 6 kton (3 % av totala utsläppen per år), visar rapporten. Skrotas även bilarna från 1995 och tidigare skulle minskningarna bli ytterligare 6 respektive 4 kton. Personbilstrafikens bidrag till utsläppen av dessa ämnen skulle därmed bli nästan försumbart. När det gäller utsläppen av klimatgaserna så visar beräkningarna att koldioxidutsläppen i Sverige minskar med ca 270 kTon/år om den äldsta fordonsflottan (före 1989) ersätts med nya bilar. Om alla bilar som är tillverkade 1995 och tidigare byts ut mot nya bilar blir minskningen knappt 1000 kTon/år. Det motsvarar ca 5 % av transportsektorns hela utsläpp. Nu lär det väl inte kunna bli så att alla äldre bilar kommer att skrotas ut, även om det införs en skrotpeng. Men att det skulle få positiva effekter är helt klart. I Sverige fanns det vid årsskiftet 2008/2009 omkring 352 000 personbilar i trafik av årsmodell 1988 eller äldre, dvs bilar från innan det blev obligatoriskt med katalysator. Det visar statistik från Sika. Det finns alltså en hel del att göra. Men vid sidan av statlig skrotpeng ska man inte glömma bort att bilbranschen i många år försökt stimulera utbyte av äldre bilar. Det är ju inte ovanligt att bilföretag erbjuder rabatter på både 20 000 och 30 000 kronor för den gamla bilen "bara den rullar".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062