Seat blev vinnartrio i Valencia - men Rydell hade otur
-Vi hade flyt, våra bilar var ställda med rätt handling för banans karaktär, säger Yvan Muller som plockade hem förstaplaceringen, följd av stallkamraterna Tiago Monteiro och Gabrieie Tarquine. Därefter kom tre BMW-förare. Det gick inte lika bra för Rick -Första kvalet var jag snabbast av alla bilar, men under andra stökade det till sig. Det gick bra till att börja med, men så byte jag till helt nya däck, underlaget var halt av gummirester, jag bromsade för sen i första kurvan och gled rakt ut i sanden oc– Då kändes bilarna orkeslösa. Nu är vi nästan tillbaka på grundmappningen på 2,9 bar. På fullgas har vi samma kraft som tidigare, men på låga varv är vridet något sämre. BMW:s bilar har varit väldigt snabba i år och legat i topp både i kval och race under årets första fyra tävlingar, men inte vunnit ett enda raceenligt Rydell. Seats dominans ska också var en av anledningarna till diskussionen kommit upp att man ska modifiera turbotrycket. -FIA eftersträvar att hitta fram till värden för acceleration som skall skilja så lite som möjligt, oavsett bil, Seat, BMW och Chevrolet. Och där är vi nu så vitt jag kan bedöma, säger Rydell. Slutligen handlar det också om att balansera Seats dominans för att öka intresse och publiktillströmning till WTTC-serien.