Michelin fyller 120 år och firar med nyöppnat museum
Idag, 120 år senare, är Michelin världens största däcktillverkare med 118 000 anställda i 170 länder. För att uppmärksamma 120-årsjubileet öppnar Michelin museet "L’Aventure Michelin" i Clermont-Ferrand där besökare kan följa företagets och däckets historiska utveckling. - Museet är en fantastisk exposé och hyllning till allt som har med transport och mobilitet att göra. Under Michelins långa historia har företaget exempelvis gjort allt från spårvagnar, bilar, flygplan, guideböcker, kartor och däck. Ett besök i detta museum är spännande för alla som är intresserade av hur fordonsindustrin och samhället utvecklats, säger Carl Stenson, informationschef på Michelin i de nordiska länderna. "L’Aventure Michelin" är drygt 2 000 kvadratmeter stort och innehåller över 100 multimedia- och interaktiva moment. Alla fans av Michelin-gubben får också sitt. Företagets historiska avdelning har samlat hundratals reklam- och displayföremål som visar Michelin-gubbens utveckling. Ända sedan företaget grundades har Michelins vision varit att underlätta och förbättra transport och mobilitet av människor och varor. Visionen summeras i företagets slogan "En bättre väg framåt".