Svenskt konstsilke till däckproduktion
Enligt Urban Olsson har Svenskt Konstsilkes kunder börjat se ljuset i tunneln och säljer mer däck helt enkelt. Det innebär att Borås-företaget för närvarande producerar i treskift måndag till fredag, men det är bara en tidsfråga innan man får återgå till full vecka igen. Urban Olsson vill inte spekulera i vad som ligger bakom den plötsliga däckboomen: – En teori är att industrin, som byggde upp stora lager i höstas, nu betat av dem i allt snabbare takt och plötsligt börjar det gapa tomt i hyllorna. Lägg till detta att när nybilsförsäljningen minskar så körs den befintliga flottan längre, med ökat slitage och däckbyten. Från att ha varit en traditionell leverantör av kordväv till gummiindustrin är Svenskt Konstsilke idag en av marknadens mest kompetenta tillverkare av kordgarn i högsta kvalitet. En insatsvara som används för krävande tekniska applikationer som exempelvis kvalificerade högprestandadäck och industrislang. Den 1 februari 2007 köpte Urban Olsson och hans fru tillsammans med Kjell Berggren loss företaget från Borås Wäfveri. En satsning som idag blivit en succé. Omstruktureringen av verksamheten skedde i två steg. Det första togs när den löneintensiva tvinningen av garnet flyttades till fabriken i Estland. Steg två var flytten från Viskastrandsgatan till toppmoderna lokaler på Getängsvägen i Borås, Sverige. Svenskt Konstsilkes anläggning i Borås är logistiskt oerhört effektiv med små ytor, vilket skapar förutsättningar för ett effektivare flöde. Godset kommer in från Estland, laddas i maskinerna, produceras och levereras. Öppenheten i lokalerna gör att den är perfekt anpassad för kostnadseffektiv produktion. Inga onödiga lager, transporter eller bemanning. Det genererar hög produktivitet. Svenskt Konstsilke, som är medlem i TEKO, gjorde sitt bästa resultat på 25 år under 2008. Omsättningen landade på 195 miljoner kronor och överskotte blev nästan 14 miljoner kronor. Med åtta miljoner kronor i kassan och en soliditet på 16 procent, plus ett fortsatt förbättrat kassaflöde under kvartal 1 i år, ser framtiden onekligen ljus ut för den pigga nyblivna 91-åringen! VD Urban Olsson säger att företagets nya upplägg, att jobba klokt och aggressivt under den pågående lågkonjunkturen med företagets kostnadsmassa, visat sig vara mycket lyckosamt. Ett bevis för det är att Boråsföretaget fortsätter att tjäna pengar - tros ett mindre bra första kvartal.