Nya VW-motorn: Åter till det enkla och prisvärda
I vintras presenterade man exempelvis en ny motor men "glömde" att tala om att den har ett cylinderblock av gjutjärn, prisvärdare och slitstarkare än ett block av aluminium. Nu publiceras de första informationerna om den nyenkla bensinmotor som kommer bland annat i Polo och Golf i höst. Motorn heter 1.2 TSI och är dagsaktuellt nedkrympt och nedvarvat. Tack vare sina små dimensioner och låga varvtal har den små friktionsförluster och förbrukar således litet bensin. För att den lilla motorn ska ge bilen en ordentlig acceleration och backtagningsförmåga, är den rejält överladdad med en turbokompressor. Högsta vridmomentet är hela 175 Newtonmeter inom det i vardagstrafiken mestadels använda varvtalsområdet 1 500 – 3 500 rpm. Pinar man upp motorn i 5 000 rpm kommer den dock upp i sin maximala effekt 105 hk, om det kan vara av intresse. VW talar inte mycket om effekten i sin pressrelease. Nu när bensinen är dyr bryr sig de flesta kunder inte om att köra med bränsle- slösande högt motorvarv varför VW helt förnuftigt prioriterar bort motorns högvarvsegenskaper. Två ventiler per cylinder ger tillräckligt strypfri gasväxling vid 1 500 – 3 500 rpm, någon omställningsmekanism för att optimera ventiltider för höga varv behövs inte, och det räcker med en enda, med en slitstark kedja driven överliggande kamaxel!