23948sdkhjf

Nu vill vi se en köpare till Saab!

Senaste budet, när detta skrives, är att det som reducerats till två allvarliga spekulanter, återigen utökats till tre. Intensiva förhandlingar lär pågå och regeringen informeras löpande. Representanter för regeringen har träffat de kandidater som återstår i Saabs säljprocess. Då har bland annat statliga garantier för lån hos Europeiska investeringsbanken (EIB) diskuterats, skriver Tidningen Trollhättan. Från början lär det ha varit 30 intressenter. Det kan man undra vad det varit för intressenter. Förmodligen många lycksökare. För hur ska man annars förklara att det kan finnas ett så stort intresse för en biltillverkare som som gått med stora förluster, år efter år. Att så många intressenter haft kopplingar till den world-wide krisdrabbade bilindustr in verkar ju inte sannolikt. När Opel nu får nya ägare i form av kanadensisk-österrikiska Magna och med stöd av Rysslands näst största billtillverkare GAZ och statsstyrda ryska Sberbank försvann möjligheten att någon skulle ta över både Opel och Saab. Vilket kanske inte hade varit så dumt med tanke på det samarbete de båda tillverkarna haft i många år. Men det här verkar inte oroa varken Saab-ledning eller regering. Att Fiat inte längre verkar vara intresserat borde väl också oroat. Men icke. Man kan bara hoppas att de inblandade inte hoppas på en helt fri- stående ny ägare till Saab Automobile. För idag lär knappast någon klara sig på ensam hand utan att ingå i någon form av allians. Om man inte är mycket starkt nischad på till exempel lyx- eller sportbilar i låga volymer. Det gäller dock inte för Saab Automobile. Skall det finnas en framtid för denna anrika svenska bilindustri måste det till en riktigt bra partner som kan leda en utveckling på "bilar som folk vill köpa". Tidningen Trollhättan tillhör de som skrivit att de två återstående ägarkandidaterna sannolikt är amerikanska investmentbolaget The Renco Group och svenska sportbilstillverkaren Koenigsegg, uppbackad av skandinaviskt kapital. Vilken den tredje är, som kommit tillbaka, vill ingen på Saab Automobile svara på. Enligt uppgifter lär det dock inte vara Fiat. De kandidater som finns kvar får dock "godkänt" av näringsdepartementet när det gäller att kunna komma ifråga för statliga garantier för EIB-lån. Men först måste det förstås finnas en affärsplan. Det ser vi fram emot. Man kan nog lugnt säga att hela Sverige väntar på att det ska lösa sig för Saab Automobile.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11