Elektroniken avgör om tam eller vild!
Med den ställbara stötdämpningen, Porsche Active Suspension Management (PASM, tilläggspris 20 100 kr) i normalläget går den småstötigt på sina 19-tumshjul (24 500 kr) med extrema lågprofildäck (35%). Ställer man om den på läge "sport+" blir stötdämpningen stenhård varför varje liten fog i vägbanan får bilen att skutta. Men vad det känns sportigt! Inte nog med det, det elektroniska styrdonet signalerar till den automatiserade, sjustegade dubbelkopplingsväxellådan Porsche Doppelkupplung (PDK, 38 200 kr) att växla upp eller ned vid högre motorvarvtal än normalt, och till motorstyrdonet att med sin elektroniska gaspedal svara ännu kvickare vid gaspådrag. Motorn sjunger omedelbart upp i varv, nästan som en Ferrarimotor, när man snuddar vid gasen! Bilen blir klart vildare. Men fortfarande ser de elektroniska räddningsänglarna, alltså antispinnsystemet och antisladdsystemet (standardutrustning), till att motorns 370 Newtonmeter och 320 hästkrafter inte får de drivande bakhjulen att spinna loss. Vill man ha bilen riktigt vild kan man med en knapptryckning koppla ur antispinn och antisladd. Och få bakhjulen att spinna loss även på strävaste asfalt och bilen att snurra runt på bråkdelen av en sekund. Mittmotorkonstruktionen gör ju att all massa är koncentrerad kring bilens mittpunkt varför det krävs inte mycket kraft för att få bilen att sladda runt som en helikopterrotor! Även med antispinn och antisladd inkopplade kan man njuta av den mycket snabba svängningen in i och ut ur kurvor. Det är ju det som är vitsen med mittmotorkonstruktionen! Porsche Cayman och dess öppna mittmotorsyskon Porsche Boxster är på den punkten kurvvilligare och därmed roligare att köra på krokig väg än det svans- motorförsedda äldre syskonet Porsche 911. Iva Maasing