23948sdkhjf

Hybrid dubblerar sträckan för Mazda5 som vätgasbil

Fiat Group Automobiles och Posten har tecknat ett avtal som innebär leverans av 3.000 Fiat Fiorino 1,3 Multijet med 6-växlad Comfort-matic halvautomatisk växellåda. Fiorino-bilarna kommer att användas för Postens distribution i Sverige.

Japanska Iwatani Corporation blev först med att leasa en Mazda5 Hydrogen RE Hybrid. Företaget arbetar bl.a. med energiutveckling och har redan under drygt tre års tid kört en Mazda RX-8 med vätgasdrift. Det var redan för fyra år sedan som Mazda började testköra en Mazda RX-8 Hydrogen RE på allmänna vägar i Japan. Nu har tekniken utvecklats. Mazdas rotationsmotor har byggts in i flexibla familjebilen Mazda5 och dessutom försetts med en elmotor och lithiumjon-batterier. Effekten när bilen körs på vätgas har därmed ökat till 150 hk och körsträckan till 20 mil. Som tidigare har dock Mazdas vätgasbilar ett system som också tillåter att rotationsmotorn körs på vanlig bensin, vilket högst avsevärt ökar användningsmöjligheterna på dagens vägnät. Redan 1991 byggde Mazda sin allra första vätgasdrivna rotationsmotor med nollutsläpp av koldioxid. Året efter premiärkördes den första bränslecellsbilen. Därefter har ett flertal olika koncept- och projektbilar rullat på de japanska vägarna. Dagens Mazda5 Hydrogen RE Hybrid har en rotationsmotor med dubbla kamrar och en vätgastank med ett tryck av 35 megapascal. Trots den extra vätgastanken är Mazda5 Hydrogen RE Hybrid femsitsig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063