Samlackering plåt och plast
Volvo Lastvagnar har under de senaste sex åren satsat omkring en miljard kronor på att modernisera sitt måleri. I samband med invigningen av det nya täcklacksmåleriet för ett par år sedan gjordes en kundundersökning, en undersökning som klart visade att Volvos kunder i allt högre grad kommer att kräva en högre finish på produkterna samt fler metalliclacker och fler klarlackkulörer. Dessutom visade undersökningen att kunderna ville ha en större samstämmighet vad gäller färgerna på hytt och plastdetaljer. - Detta är ett ytterligare steg för att öka kundkvaliteten och finishen på våra produkter, säger Mårten Henriksson, som är projektledare för projekt "Plastmålning". Egentligen borde det inte skilja mellan färg som målats på plast och färg som målats på pI höstas startades så det första av tre steg i lackeringen av plastartiklar. Backspegelkåpor hade man börjat måla något tidigare men nu tog man även itu med solskärmar, frontluckor och smutsavvisare till modellen FH16. Inom Volvo kallar man beslutet att samlackera plast och plåt för "right sourcing", dvs man insourcar målningen till det egna måleriet. Man kan dock redan se synergieffekter i form av bättre kvalitet och lägre kostnader. Eftersom det egna måleriet i Umeå dessutom har mycket låga utsläpp bidrar åtgärden till en bättre miljö. Det första steget, som nu har tagits, är kopplat till hyttmonteringen. Steg två omfattar de artiklar som sitter vid sidan på hytten och steg tre gäller de som finns i nedre fronten – Vi kan redan nu se kvalitetsförbättringar, samtidigt som de stora kostnadsbesparingarna kommer i steg två och tre. Allting känns mycket positivt, säger Mårten Henriksson . Volvo Lastvagnars måleri i Umeå har nyligen fått erforderliga tillstånd, bland annat från miljömyndigheterna, för att producera 100 000 hytter per år. Det är en siffra som ligger i nivå med den framtida produktionen enligt Volvo Lastvagnars stora investeringsprojekt "Kapacitet 2010" (mer om det projektet i förra numret av Verkstäderna).