Satsning på elbilar ger hopp om ett grönare samhälle
Det visar sig ju också att biltillverkarna ligger långt framme på elbilssidan. Inom bara några år kan säkert de flesta biltillverkarna erbjuda olika modeller med eldrift. På sikt kommer ju också priserna att bli intressanta för nybilsköparna. I takt med att med att allt fler bilmodeller kommer att erbjudas med alternativa drivmedel kan vi också räkna med att myndigheterna det vill säga staten i första hand kommer att införa restriktioner för användning av fordon med konventionella drivmedel. På hemmaplan är det Centerpartiet med partiledaren Maud Olofsson i spetsen som nu driver frågan om elbilar starkt. Partiet vill skapa gröna korridorer genom Europa. Det ska vara möjligt att åka från Stockholm till Madrid med elbil och kunna ladda den längs vägen. Dessutom vill man införa en europeisk standard för laddinfrastruktur samt arbeta fram en europeisk strategi för elbilar. Det behövs ett gemensamt grepp i Europa för att tillsammans med tillverkare och leverantörer kunna skapa långsiktiga förutsättningar för en teknik-omställning, anser Centerpartiet. Den rådande lågkonjunkturen inom fordonsindustrin har ökat intresset för satsningar på hybridisering, laddhybrider och elfordon. Från att dessa satsningar har varit relativt lågt prioriterade ses nu en övergång till eldrift som en överlevnadsfråga. Stockholms stad presenterade i december 2008 sin vision för Stockholm som elbilstad år 2030. Visionen är att Stockholm ska bli en utsläppsfri bilstad i världsklass. För att nå sitt mål ska man satsa på att utveckla infrastrukturen för laddning av elbilar samt att standardisera laddstolpar. Centerpartiet har gjort ett räkneexempel där Sveriges alla 4.3 miljoner personbilar ersattes med laddhybrider och elfordon. Då skulle Sveriges energibehov för drivmedel minska från ca 50 TWh till 10 TWh. Samtidigt ökar elbehovet med ca 10 TWh. Effektivitetsmässigt betyder detta att vi ersätter 40 TWh drivmedel med 10 TWh el. Dessutom skulle övergången från bensin och diesel till eldrift innebära en knapp halvering av kostnaderna. Med dagens bensinpriser skulle besparingen bli omkring 7 kr/mil för en normalbilist. Det låter naturligtvis bra. Nu tror väl ingen att hela fordonsflottan i Sverige kommer att bytas ut till elbilar, då skulle nog inte samhället fungera. Åtminstone lär inte detta ske förrän långt in i framtiden. Men helt klart skulle det vara bra för miljön om fler använde elbilar istället för att köra med bensin eller diesel. Det finns alltså hopp om en grönare, då menas inte Centerpartiet, framtid.