23948sdkhjf

BMW 730d: Hightech-uppvisning

Den senaste generationen av BMW 7–Serien, som debuterade förra sommaren, har en harmoniskt rundad men samtidigt dynamisk design. Frågan är om inte den skulle spöa sina två huvudkonkurrenter, Audi A8 och Mercedes-Benz S-Klassen, i en skönhetstävling. Frågan är också om den inte kan trycka till de två i fråga om hightech-utrustning!

Ta den 730d som vi stiftat närmare bekantskap med. Den är en vilsam milslukare i klass med de bekvämaste höghastighetstågen såsom franska TGV och japanska Shinkansen (vår hemmasnickrade, kurvlutande och åksjukeframkallande X2000 ska vi inte tala om i det här sammanhanget). Och inte är den någon miljöbuse eftersom den enligt EU-körcykeln (körd i 20-gradigt laboratorium) nöjer sig med 0,72 liter milen och under vår körning ute i verkligheten klarade sig på 0,85-0,95 liter milen. Det är väl inte mycket för en tvåtons lyxlimousin! I grundpriset 757 000 kr ingår en dragstark sexcylindrig turbodiesel på 3 liter och 245 hästkrafter/540 Newtonmeter, bromskraftåtervinning (genom att generatorn laddar extra mycket varje gång bilen bromsas), 6-växlad automatlåda (som mjukt överför dieselns alla Newtonmeter till de drivande bakhjulen), dynamisk stabilitetskontroll DSC (med andra ord antispinn och antisladd), punkteringståliga RFT-däck och till de hörande obligatoriska däcktrycksindikatorn, och mycket, mycket mera. Testbilen har extrautrustning för 250 000 kr så att totalpriset hamnar på 1 006 900 kr. Mångt och mycket har med hightech att göra, högteknologiska finesser som ger föraren möjlighet att allt efter sinnesstämningen ändra bilens köregenskaper och få mer eller mindre hjälp. Alltså vad man numera kan kalla assistentsystem. Kolla bara vad som gömmer sig under den eleganta karossen: Dynamic Drive (24 900 kr) med möjlighet att ställa om stötdämparnas och krängningshämmarnas styvhet i läge "Comfort", "Normal", "Sport" och "Sport+". Nog klarar man sig mestadels med "Comfort" men vill man någon gång leka rallyförare och avreagera sig kan man ju välja obekväma "Sport+". Aktiv integralstyrning (18 500 kr) har man däremot glädje av i alla sammanhang. Vid parkeringsmanövrer gör den variabla styrutväxlingen att bilen svänger med minimala rattutslag och tack vare de styrda bakhjulen nästan lika tvärt som en småvagn! Backkameran (4 500 kr) med linjer som visar hur bilen svänger är också en vardagspraktisk finess liksom siktlinjespresentation eller head-up-display (hud, 14 100 kr). Aktiv farthållare med Stop&Go-funktion (19 800 kr) kan vara till nytta i ryckiga köer eller när man kör hem uttröttad efter dagens slit&släp. Körfältsassistenten (5 500 kr) slår larm om man nickar till och låter bilen dra sig ut över kantlinjen. Och så håller systemet koll på hastighetsskyltar och visar på hastghetsmätarens tavla den senast passerade skyltens markering. Adaptiva kurvljus (7 100 kr) följer förarens rattutslag men anpassar elektroniskt strålkastarvridningen till bilens hastighet. Side view camera (4 500 kr) består av en liten sidriktad videokamera i vardera framflygens framkant. Man ser på instrumentpanelens display vad som kommer från höger eller vänster när man smyger ut exempelvis från en utfart ut på en trafikerad gata. Står bilen stilla kan man slå på TV-funktionen (12 700 kr).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094