Nästa hybrid från Mercedes-Benz
Tittar man närmare på de hybriddrivningar som Bosch, ZF och Continental erbjudit biltillverkarna de senaste åren och nu börjar införas på olika europeiska bilmodeller, så är de tekniskt sett minst lika avancerade som hybrider från Toyota/Lexus. Sannolikt ger europeiska hybrider en större bränslebesparing i snabb europeisk lands- och motorvägstrafik än de för sakta och ryckig japansk trafik konstruerade och programmerade hybriddrivningarna! Ta exempelvis den hybriddrivning som Mercedes-Benz nu sätter i lyxlimousinen S 400 HYBRID. Den har en bensinmotor, en 3,5-liters V-sexa, som snåltrimmats enligt samma princip som Toyota/Lexus, nämligen Atkinson-principen. Inloppsventilerna hålls öppna längre än vanligt varför kompressionen börjar först när kolven hunnit en bit uppåt under kompressionstakten. Vid den följande arbetstakten får däremot förbränningsgasen expandera under i stort sett hela kolvslaget och avge mera av sin energi än i en vanlig bensinmotor. Förenklat kan man säga att en kort kompressionstakt kombineras med en lång arbetstakt. Det betyder att man behöver förbränna mindre bensin för att få ut en viss mängd mekanisk energi. Bensinförbrukningen blir märkbart lägre, men tyvärr också vridmomentet. Därför tillför man extra vridmoment med hjälp av en kompakt och lätt elmaskin som sitter på det vanliga svänghjulets plats. Elmaskinen fungerar i det här fallet som en elektroniskt reglerad trefas motor som levererar maximalt 160 Nm som ett tillskott till bensinmotorns något begränsade 225 Nm. Det blir sammanlagt 385 Nm, vilket räcker till för att ge bilen de av kunderna förväntade fartresurserna. Strömmen får elmaskinen från ett kompakt, för bilbruk specialutvecklat litiumjon-batteri. Systemspänningen är 120 V. Vid inbromsning fungerar elmaskinen som en generator och laddar upp litiumjon-batteriet. När hastigheten sjunkit under 15 km/h stänger stopp/gå-systemet av bensinmotorn. När föraren åter ger gaspådrag drar elmaskinen omärkligt igång bensinmotorn. Enligt fabriken minskar denna tekniskt avancerade hybriddrivning bensinförbrukningen och koldioxidutsläppet med drygt 20 procent! Enligt EU-körcykeln är förbrukningen 7,9 liter per 100 km. Och hybriddrivningens kompakta uppbyggnad gör att den ökar bilens vikt med minimala 75 kg, batteriet inkluderat!