Miljöbilspremien mot sitt slut
Miljöbilspremien infördes för att stimulera nybilsförsäljningen i Sverige. Under tiden som premien har funnits har också antalet miljöbilar ökat kraftigt i Sverige. I april 2007, när miljöbilspremien infördes, fanns det cirka 68 000 miljöbilar i Sverige. Idag är antalet 228 000 - en ökning med hela 298 procent. - Miljöbilspremien har varit ett bidragande incitament för en nybilsköpare att välja miljöbil, säger Birger Höök, direktör på trafikregistret, Transportstyrelsen. Regeringen har föreslagit att miljöbilspremien ska ersättas av femårig fordonsskattebefrielse för miljöbilar. Enligt förslaget ska befrielsen införas från och med 1 januari 2010 men ha retroaktiv giltighet från och med 1 juli 2009. Ändras reglerna enligt regeringens förslag så kommer ägarna till miljöbilar som tas i trafik under tiden 1 juli 2009 - 31 december 2009 att få betala fordonsskatt som de sedan får tillbaks efter årsskiftet 2009/2010. Transportstyrelsen har uppdraget att administrera hanteringen av miljöbilspremierna och kommer under resterande delen av 2009 att fortsätta betala ut premier. Det beror på den så kallade sex-månaders regeln, som innebär att miljöbilspremien inte betalas ut förrän ägaren har haft bilen i minst sex månader.