Åhhh - en ny öppen Peugeot!
Nya 308 CC är längre och bredare än företrädaren 307CC. Det innebär rymligare kupé och plats för lite mer bagage. En annan nyhet är de inbyggda "varmluftshalsdukarna" airwave i framstolarnas nackskydd. En ström av justerbar varmluft värmer runt nacke och hals vid snålblåst och när solen inte gassar över den öppna kupén. På plats bakom ratten märker vi också att karossens formgivning säkert styr bort fartvindar, oavsett hastighet. Bilen är för övrigt mycket vridstyv. Inget knirrande ljud eller annan rörelse i karossen när vi pressar den genom kurvor eller gör snabb undanmanöver. Under huven sitter en 1.6 liters direktinsprutad turboladdad motor utvecklad tillsammans med BMW. Den ger 150 hästar och twinscrollturbon börjar ladda mycket tidigt och ger 240 Nm ända upp till 3500 varv. Motorn ger med andra ord respons i ett brett register. Den är kopplad till en ny mycket lättarbetad sexväxlad låda, perfekt avvägd för motorn och klart bättre än den gamla "svampiga" femväxlade lådan som fanns i tidigare modeller. Körningen matchas också av ett väl avstämt chassi med betoning på sportighet. Väghållningen är bra och bilen följer säkert det spår man väljer. Vädret skiftar, från blå himmel och solsken till gråa och tunga regnmoln och vattendropparna börjar i ökande takt smattra mot karossen. På 20 sekunder finns takkonstruktionen på plats och man kan följa förloppet sekund för sekund på instrumentpanelens färgdispaly. Taket kan dessutom fällas upp eller ner under färd, men inte i högre fast än 12 km/tim - av säkerhetsskäl. Takkonstruktionen göms i nedfällt läge i bagageutrymmet som här faktiskt har vuxit och rymmer 15 dm3 än i 307 CC. Peugeot 308 CC har premiär nu i juni. Två motoralternativ erbjuds, den direktinsprutade bensinturbon på 150 hästkrafter och en vridstark tvåliters diesel på 140 häskrafter. Värt att nämna för övrigt är att Peugeot 308 CC fått fem stjärnor för passagerarskydd av Euro NCAP.