Bilprovningen: Inför avancerad analys av fordonens miljövärden
Styrande är EU-direktiv för avgasvärdens som gäller för samtliga medlemsländer, men där One Board Diagnostics är ett frivilligt tillägg. Ungefär hälften av medlems- länderna har valt att läggar till elektroniskt mätning och nu hänger vi också på, säger Mikael Eng, ansvarig för forskning och utveckling, hos Bilprovningen. Konkret innebär det att 180 av Bilprovningens anläggningar vid årsskiftet är redo för One Board Diagnostic. Anläggningarna utrustas med centrala applikationer för trådlöst nätverk som hämtar upp informationen via en sändare kopplad till fordonens motorstyrenter. Aktuella grupper för den OBD-test är besindrivna bilar från om med 2001, dieselbilar från och med 2004 samt lätta lastbilar från och med 2007. – Men på dessa bilar kör vi även den traditionella avgasmätningen vid förhöjd tomgång. OBD skall ses som ett förfinat komplement som läser ut felkodsinformation om kamaxelgivare, luftmasse-givare, om en cylinder kärvar, ja helt enkel orsaker till att motorn släpper ut för höga avgasvärde, säger Eng. – Även om inte bilen blir underkänd informerar vi kunden om motorns och avgassystemet kondition. Vilken innebär att man i förtid kan åtgärda växande problem. Inte nog med det. Vill kunden gå längre kan han köpa till tjänsten E-diagnos som innebär att Bilprovningen plockar ut ytterligare information ur fordonets styrenhet. Till exempel status på krockskydd, instrumentering, backsensorer antisladd- system med mera. – För många är detta värdefull dokumentation, till exempel om vill sälja bilen, säger Eng avslutningsvis.