23948sdkhjf

Skoda Yeti - ett föredöme för lilla SUV-klassen

Med nya Yetsi rullar Skoda övertygande in i lilla SUV-klassen och mycket talar för av den tjeckiska nykomlingen kommer knapra på konkurrenternas marknadsandelar i segmentet.

Det handlar nämligen om en kompetent rackare som gör utmärkt bra ifrån sig på landsväg och dessutom presterar över förväntan i relativt kuperad terräng. Och därmed kommer flera av klasskamratena till korta. Skoda Yetsi är byggd på nya Golfchassit, men har fått förstärkt bakaxel från Scirocco.Yeti kommer även som framhjulsdriven men majoriteten av bilarna som är aktuella för Sverige tror importören blir fyrhjulsdrivna. Det handlar om Haldex drivsystem, generation fyra. Slovenien bjuder på ett växlande landskap med bördiga slätter, med motorvägsetapper som förbinder de större städerna. Samtidigt reser sig snöklädda bergstoppar som fond till låglandet. Hit når man man via landsvägar som makligt slingar genom små tidlösa byar och tar sats upp mot bergssidorna. En spännande utmaning för Yeti vars namn ska föra tankarna till den hjälpsamma snömannen i Himalaya. Skoda Yetsi är ett högbygge, mäter 169 centimeter med en markfrigång på 18 centimeter. Samtidigt är den kortare än kusinen VW Tiguan, utan att tumma på innerurymmena. Fram sitter man bekvämt med god sikt, baksätet erbjuder skön stadga samt utrymme för ben, knä och huvud. Baksätet består av enheter som kan möbleras om i en rad olika kombinationer. Vill du lasta med råga är det bara att plocka ut sätena. Vår testbil är utrutad med en 2-liters TDI-diesel på 140 hästar, kopplad till en sexväxlad manuell låda. Drivlinan arbetar smidigt, motorn ger kraft från låga varv och långt upp i registret. Dessutom tyst och vibrationsfri. Vridstyvt, stabilt och välbalanserat är nyckelord för kaross och chassi. Trots högbygge följerYeti smidigt spårbyte samt skär kurvor utan att kränga överraskande. Fjädersättningen är relativt styv men ändå komfortabel. Dags att ändra färdriktning. Körning på smala bergsvägar hägrar, som övergår i terrängkörning. Fyrhjulsdriften Haldex, generation fyra driver på framaxeln vid normal landsvägskörning så länge grepp finns. Kraften fördelas efter behov mot bakaxeln. Vi lämnar den slingrande bergsvägen och fortsätter på råare spår rakt ut i geografin. Det handlar inte om värsta offroad körning över stock och sten, men inte långt ifrån. Framför oss en uppförsbacke och från toppens kant väntar ett skräckinjagande brant och djupt nedåtlut. Det här kommer aldrig gå ! Ett knapptryk på panelen och en rad offroad fuktioner aktiveras. Vi lägger i neutralt växeläge, släpper bromsen och Yetsi tar sig själv ner för branten. Gäller i hastighet från 2 till 30km/tim och vi bara rattar. Samma funktion gäller i uppförsbacke. Systemet faller ut över 30 km/tim och föraren tar över igen. Vi accelererar genom vattenpölar och lera och plöjer oss fram i snabb takt. Det låsningsfria bromssystemet har fått en ny sättning vilket innebär att det biter bättre på grusigt, lerigt och löst underlag. Imponerar ! Skoda Yeti har Sverigepremiär i september och tre varianter är aktuella. En framhjulsdriven instegsmodell på 1.2 liter och 105 hk samt nämda 4x4 diesel på 140 hk, alternativt 4x4 med 1.8 TSI motor på 160 hk. Motormagasinet har även provkört den turboladda instegsmodelln på 1,2 liter. Den downsizeade motor överraskar i kraft och flexibiltet och motsvarar utan vidare en traditionell 2 liters motor i körkultur. Intressant !

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063