23948sdkhjf

Körglädje i högbyggd Peugeot

Det handlar om inspirerande körning när vi pressar nya Peugeot 3008 på olika vägar kring Dubrovnik i södra Kroatien. Acceleration längs vidsträcka raksträckor, bestämda spårval genom tajta kurvor samt med fart över vägskarvar eller håligheter fyllda med stenskärv.

Stadga, balans och följsamhet är nyckelord i denna crossover som delar bottenplatta och hjulupphängning med basmodellen 308. Men för övrigt finns det en hel del som skiljer. Nya 3008 är längre, bredare och högre, den tar precis som basbilen fem personer men alla har bra med plats. Det innebär takhöjd som matchar långa personer även i baksätet. Fram erbjuds gått om utrymme och en mittkonsol som löper ut från instrumentbrädan tjänar även som mittarmstöd mer inbyggd förvaring. Den här avgränsningen ger förarplatsen en cockpit liknande känsla. Vi öppnar upp med en 1,6 HDI, direktinsprutad dieselmotor under huven. En smidig och stark maskin som svarar från låga varv på hög växel och vars kraft finns med en bra bit i vartalsregistret. Till den en sexväxlad låda, som klart skiljer sig från Peugeots tidigare lite svampiga femväxlade lådor. Här och nu faller slagen på plats lätt och distinkt. Förarsätet erbjuder stadga för rygg, svank och säte men sisten kunde vara något längre, för att avlasta lårens undersida. Motor och växellåda arbetar i team och vi njuter även av en kupé som är ovanligt välisolerad – dels från väg - och däckljud, dels från motorn vars diesel-knatter inte alls gör sig påmint. Vår testbil är utrustad med Head up display, som innebär att information om fart, farthållare och distansvarnare projekteras på en transparent panel i vindrutan. Bilen panikbromsar dock inte själv, en visuell varning talat om när jag ska trycka ner bromspedalen. Bilen är även utrustad med elstyrd parkeringsbroms samt hillholder, som hindrar bilen att rulla bakåt när den står i lutning. Konkurrenterna till 3008 heter bland annat Ford Kuga, Skoda Octavia Scout, Volkswagen Tiguan samt några till, vanligtvis fyrhjulsdrivna. För 3008 har Peugeot valt att välja bort fyrhjulsdriften, för att spara utrymme, pressa ner bränsleförbrukningen samt priset. Istället har man installerat vad man kalla Dynamic Roll System, med en extra hydraulisk krängningshämmare. Systemet strävar efter att bakvagnen ska kränga så lite som möjligt i kurvor – och kommer till den kraftfullaste 3008 med diesel eller bensinmotorn på 150 hästar. Vi har provkört 3008 med den rappa turboladdare och direktinsprutade 150 hästar motorn som ger max vridmoment på 240 Nm redan vid låga 1400 varv och därefter skjuter iväg med en lång utdragen kraftkurva. En körgladare bensinmotor på 1,6 liter får man leta efter. Här fanns ju nu också tillfälle att testa den modifierade kräningshämmaren. Men vädergudarna var inte på det humöret, öppnande himlen och fyllde vägbanan med en syndaflodliknande väta. Vi återkommer i ämnet…

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11