23948sdkhjf

Tekniken som bromsar skenande släp

Porsche presenterar nu den nya versionen av 911 Turbo. Trots betydligt högre effekt har bränsleförbrukningen kunnat minskas med närmare 18 procent. Den nya toppmodellen visas för första gången på Frankfurts bilsalong IAA från den 17 – 27 september.

Räddningen stavas TSATM och står för Trailer Stability AssistTM som motverkar så kallad wobbling och stabiliserar ett släp som börjat pendla. Tekniken övervakar kontinuerligt pendlingstendenser och kompenserar genom att bromsa ett eller flera hjul på dragbilen om det behövs. Om det inte räcker bromsas alla fyra hjulen och motoreffekten minskas. - Just wobbling är mardrömmen för alla som kör regelbundet med släp. Problemet uppstår ofta när man till exempel lastat husvagnen på fel sätt och fått för mycket vikt för långt fram eller bak, säger Per Ola Fuxin, ansvarig för fordonsdynamik inom Volvo Personvagnar. Ibland kan det vara mycket svårt att ta sig ur en situation där ett släp börjat "wobbla" och värsta fall kan släpet komma över i mötande fil och välta. Tyvärr är det inte ovanligt med svåra trafikolyckor som följd. Olyckorna förekommer oftast under semestertider då våra vägar fylls av husvagnsekipage, släpvagnar och båttrailers. - Det är inte lätt att på egen hand få kontroll över ett släp som börjat pendla. Grundregeln är att man alltid ska bromsa. Med TSA bromsas hjulen individuellt och på så sätt motverkar pendlingarna. Detta är mycket effektivare än att föraren bromsar alla hjulen på en gång. TSA har också fördelen att tidigt gå in och ta hand om en wobblingssituation, kanske till och med innan föraren ens märker vad som är på gång att hända, avslutar Per Ola Fuxin. Trailer Stability Assist är aktivt i hastigheter över 50 km/tim. Systemet ingår i standardutrustningen vid köp av en Volvo XC60 med dragkrok.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094