Nya 911 turbo – ännu snabbare och mycket snålare
Nya 911 Turbo karaktäriseras av betydligt bättre bränsleeffektivitet, lägre vikt, högre effekt, högre toppfart och bättre köregenskaper. Höjdpunkten i den sjunde generationen av 911 Turbo är den nya motorn på 3,8 liter med en toppeffekt av 500 hk (368 Kw). Den nya motorn är direktinsprutsd och har turbo med variabel turbogeometri. Som tillval finns för första gången Porsches sjuväxlade dubbelkopplingslåda, PDK. Modeller utrustade med PDK kan som tillval också erbjudas med treekrad ratt med växlingspaddlar som ett alternativ till standardratten med sina välbeprövade växlingsknappar. Paddlarna är fast monterade på ratten och den högra används för att växla upp och den vänstra för att växla ned. Kombinationen PDK, direktinsprutning och turbo ger prestanda på en hittills ouppnådd nivå men samtidigt har koldioxidutsläppen kunnat minskas med nära 18 procent, vilket gör modellen unik i klassen även i det avseendet. Beroende på utrustning och utförande drar de nya modellerna inte mer än 11,4 till 11,7 liter per 100 km enligt körcykeln EU5. Till skillnad från den flesta konkurrenterna i klassen ligger den också med god marginal under den gräns för bränsleslukande bilar som i USA belastas med en speciell skatt. Trots det har 911 Turbo en motoreffekt som tar bilen till 100 km i timmen på 3,4 sekunder och till toppfarten 312 km i timmen. Det nya systemet Porsche Torque Vectoring (PTV) som finns som tillval, styr fyrhjulsdriftssystemet Porsche Traction Management, liksom PSM Porsche Stability Management för ännu kvickare köregenskaper och mer precis styrning. Försäljningen av nya Porsche 911 Turbo, både Coupé och Cabriolet, börjar i Tyskland den 21 november.