Dyra dockor räddar liv
- Det är mycket svårt att utveckla krockdockor. Målet är ju att efterlikna den riktiga människan så mycket som möjligt. Samtidigt som dockan måste vara ett tåligt verktyg. Ett lyckat exempel är när svenska forskare utvecklade en krockdocka för bakifrånkol Basfamiljen Krockdocka består av totalt 19 medlemmar, åtta vuxna och 11 barn och alla familjemedlemmarna finns i olika utföranden och för olika syften, totalt finns alltså 100 dockor. Att familjen är så stor beror på att det gäller att täcka in både barn och vuxna i olika åldrar, storlekar och i olika krocksituationer. För att bidra till standardiseringen av krockdockor över hela världen arbetar nu forskarna med att utveckla en gemensam sidokollisionsdocka. Arbetet har pågått i över 10 år och visar hur avancerat mätverktyg en krockdocka är. Krockdockorna klarar närmare fem krockar innan det är dags för rehabilitering eller kalibrering som det heter på fackspråk. Under kalibreringen kontrolleras dockorna och justeras för att klara nya prov. Trasiga delar byts ut och olika mätpunkter testas. Tack vare att det går att reparera dockorna och byta ut delar så är de näst intill outslitliga. Veterandockorna på Volvo Personvagnars säkerhetscentrum är över 30 år gamla och har varit med om hundratals svåra krockar. På varje krockdocka finns ett 100-tal mätpunkter där man registrerar hur stora krafter som dockans huvud, nacke, ryggrad, bröst, höft, och ben har fått utstå under själva krocken. Informationen från dockorna lagras i datorer och efter varje krocktest sker en utvärdering. Ingenjörerna kan då i detalj studera hur stora påfrestningar dockan fick utstå och hur krafterna fördelats under krocken. Tack vare biomekanisk forskning kan ingenjörerna avgöra hur mycket påfrestningar man kan tillåta på olika delar av våra kroppar innan det uppstår allvarliga skador. I dag utnyttjar forskarna allt mer virtuella krockdockor som bara finns i datorprogram. Med virtuella dockor är det lättare att förändra vikt och längd och därmed ökar möjligheten att efterlikna olika människor. Volvo Personvagnar har utvecklat en ny krockdocka för provning av bilarnas aktiva säkerhetssystem. Senaste tillskottet i familjen krockdocka heter Bob och är en man av medellängd och har ett lite annorlunda arbete jämfört med övriga krockdockor. Bob sitter aldrig i en bil under en krock, utan är istället själv den som riskerar att bli påkörd. Bob kan plötsligt dyka upp helt oväntat bakom en bil eller runt ett gathörn. Detta tack vara att dockan hängs upp på kran som sedan kan skjuta ut dockan i förarens synfält. Därmed kan forskarna simulera en verklig och ofta förekommande trafiksituation. Bobs spontana uppträdande är en utmaning för Volvos senaste aktiva säkerhetssystem, som har både radar och kamera. Den nya tekniken ska kunna upptäcka en utrusande fotgängare och bromsa bilen om föraren inte hinner med.