Trepunktsbältet fyller 50 år
Trepunktsbältet är den enskilt största och mest betydelsefulla säkerhetsinnovationen i bilismens drygt 120-åriga historia. Trepunktsbältet - mata ut, sträck, klick, dra åt – är en enkel handrörelse och bältet är på plats och risken att dödas eller skadas allvarligt vid en krock minskar med över 50 procent. Det är bältet som fångar upp de åkande vid en krock och samtidigt hålls den åkande på plats i bilen och riskerar inte slungas runt i kupén eller kastas ut ur bilen vid mer invecklade krockförlopp. Det fanns olika typer av bilbälten tidigare, men det var i slutet av 1950-talet som bilbältet fick sin nuvarande utformning av Volvoingenjören Nils Bohlin. Den före detta flygingenjören Nils Bohlin som innan han började på Volvo arbetade han bland annat med utvecklingen av katapultstolar, insåg tidigt vilka krafter som uppstår vid en krock. De viktigaste egenskaperna med Nils Bohlins konstruktion var att bältet utgjordes av ett höftbälte och ett diagonalbälte, att bältena var förankrade i en låg fästpunkt vid sidan av stolen, att bältesgeometrin formade ett V med spetsen riktad mot golvet samt att bältet behöll sin position och inte flyttade på sig vid belastning. Samma principer gäller än i dag. Volvo PV544 och Volvo Amazon (120) var först ut med världsnyheten på de nordiska marknaderna. Volvo blev därmed det första bilföretaget som standardutrustade sina bilar med trepunktsbälten. Uppfinningen patenterades med ett så kallat öppet patent, det vill säga att konstruktionen var fri att använda för alla som ville. Men det skulle dröja några år till innan övrig bilindustri insett bilbältets effektivitet. 1963 lanserade Volvo trepunktsbältet i USA samt på övriga marknader. Inför lanseringen påbörjade företaget omfattande krockprover och slädförsök med bilar utrustade med alla typer av bälteslösningar och resultatet var entydigt - Volvos trepunktsbälte gav det överlägset bästa skyddet. Några år senare, 1967, presenterade företaget den banbrytande "28 000 olyckor-rapporten" vid en trafiksäkerhetskonferens i USA. Undersökningen slog på ett övertygande sätt fast att bältet har en livräddande funktion och att det reducerade skador på åkande med 50-60 procent. I dag finns trepunktsbältet monterat i bilar över hela världen. Det moderna bilbältet är själva grundstenen i en bils inre säkerhetssystem med bland annat luftkuddar, bältesförsträckare och kraftbegränsare. En exakt siffra på hur många liv som bältet räddat är svårt att ge eftersom en globalt samordnad trafiksäkerhetsstatistik saknas. Men uppskattningsvis handlar det om drygt en miljon liv, och mångdubbelt fler som bältet skyddat från skador. Användningen av bältet är alltjämt den viktigaste faktorn för att höja trafiksäkerheten för åkande. Sett i ett globalt perspektiv är potentialen stor. Bältesanvändningen skiljer sig mycket mellan olika världsdelar och länder. Ännu större är potentialen i delar av Afrika, Asien och Sydamerika där antalet bilar också ökar snabbt.