Ägarbytena närmar sig för de "svenska" biltillverkarna
Men självklart kommer det att ta tid att bygga upp en stabilitet i samhällsekonomin igen. Den tiden är svår att påverka eftersom det är så månfa faktorer som måste samverka. På hemmaplan kan vi dock glädjas åt att det går bra för många branschföretag, eftermarknaden går bra och det betyder också att branschen fortsätter att investera. Men självklart måste det blir fart på nybilsförsäljningen och då behövs stimulansåtgärder. Bilindustrins betydelse för jobben, både direkt och indirekt är av oomtvistad betydelse för den svenska ekonomin. Apropå bilindustrin så slår snart avgörandets timme för de "svenska" biltillverkarna. När denna tidningen kommer ut är det bara någon dag kvar tills avgörandet för Saab Automobile. Om det inte blir ytterligare förlängning förstås. Det mesta tyder just nu på att det blir konsortiet runt Koenigsegg som tar över Saab Automobile. Kapital verkar finnas. Däremot har det förekommit en rad olika uppgifter om den inblandades vandel, avhopp har skett i gruppens styrelse och så vidare. Till Dagens Industri säger dock Koenigseggs ordförande Augie K Fabela att förhandlingarna fortsätter som planerat. Något som också bekräftas av General Motors Europe. Bland annat har man träffat regeringen för att diskutera det EIBlån på 4,3 miljarder kronor som Koenigsegg och Saab Automobile behöver för att kunna genomföra affären. Regeringens representant, statssekretare Jöran Hägglund, har också uttalat att han inte oroas av att en styrelseledamot hoppat av, utan diskussionerna om affären fortsätter enligt plan. Saab Automobile har en längre tid haft svår att sälja sina bilar. Siffror för 2008 visar att bolagets rörelseresultat uppgick till minus 4,1 miljarder kronor. Det är nära en fördubbling av förlusten från 2007. Under 2008 sålde Saab 93 220 bilar jämfört med 125 086 bilar under 2007. Siffrorna för i år blir förstås ännu sämre. Det behövs med andra ord nya och friska idéer för att få Saab på banan igen. Volvo Personvagnar saknar däremot inte friska idéer men står ändå inför en försäljning som beräknas vara klar innan årsskiftet. De senaste uppgifterna gör gällande att kinesiska Geely är redo att köpa majoriteten i Volvo Personvagnar. Inom kort väntas en affär värd 20-25 miljarder presenteras. Dagens industri uppger att Ford kommer behålla en minoritetsandel i biltillverkaren, och en svensk intressent väntas också gå in som minoritetsägare. Mycket tyder med andra ord på att ägareförhållandena hos de "svenska" biltillverkarna klarnar inom inte alltför lång tid.