23948sdkhjf

Höjd skatt på diesel riskfylld för åkerier

Regeringen föreslår en höjning av dieselskatten med 20 öre år 2011 och med 20 öre år 2013. Samtidigt ska fordonsskatten för tunga fordon sänkas till EU:s miniminivå 2011. Förslaget gynnar transportbilar som körs korta sträckor såsom distributionsbilar medan långväga transporter till exempel för export eller som kör för skogsindustrin får ordentliga påslag på skatten. -Vi motsätter oss förslaget, säger Carina R Nilsson, vice vd i Sveriges Åkeriföretag som företräder 9000 åkeriföretag. De ökade kostnaderna riskerar att försämra den redan tuffa konkurrensen vi möter från andra länders åkeriföretag. Konkurrensen mellan svenska och utländska företag sker inte på lika villkor anser Sveriges Åkeriföretag. Åkerier från flera andra länder har en betydligt lättare skattebörda att bära vare sig det gäller fordons-, företags- eller löneskatter. -Vi har det senaste årtionde förlorat marknadsandelar till utländska åkerier. Idag är det t ex få svenska företag som kör i internationell trafik och ännu färre som då använder svenska förare, berättar Carina R Nilsson. - Den höjda dieselskatten måste kompenseras med betydligt bättre kostnadssänkande åtgärder om vi ska kunna acceptera förslaget, framhåller Carina R Nilsson. Till exempel behövs nya incitament för investering i nya, mer miljövänliga lastbilar. Den 1 oktober i år upphör den sänkning av fordonsskatten som infördes i oktober 2006 för de mest miljövänliga lastbilarna (Euro 4 eller 5). Det betyder att alla nya tunga lastbilar därmed får höjd fordonsskatt fram till den 1 januari 2011 då skatten föreslås sänkas för alla tunga lastbilar oavsett miljöprestanda. -De företag som investerat i nya lastbilar med bästa möjliga miljöprestanda får således ingen skattefördel av sin investering, säger Carina R Nilsson. De får snarare en höjning 2010 och därefter en sänkning till nuvarande nivå samtidigt som skatten på diesel höjs.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078