23948sdkhjf

För både racing och vardagskörning

Nya Porsche 911 GT3 RS har fler hästkrafter, lägre vikt och sänkt utväxling för snabbare respons— allt som krävs för racing.

Motorn är i grunden samma som i 911 GT3, men numera på 3,8 liter och 15 hästkrafter starkare och utvecklar nu 450 hk, vilket betyder att litereffekten i den varvvilliga sexcylindriga sugmotorn är 118 hk. Nya GT3 RS finns enbart med sexväxlad manuell växellåda, optimerad för låg vikt, hög effektivitet och snabba växlingar. För att förbättra prestanda över alla varvtalsområden har utväxlingen sänkts jämfört med 911 GT3 och man har avsiktligt valt att avstå från ännu högre toppfart. För att ytterligare framhäva de sportiga egenskaperna finns en speciellt utvecklad PASM-fjädring med bredare spårvidd både bak och fram, vilket innebär att karossen är bredare på grund av de utbyggda hjulhusen. Motorfästena justerbara och beroende på körförhållandena förändras motorfästenas hårdhet och dämpning för bättre koppling mellan motor och kaross. Andra kopplingar till motorsport är den låga markfrigången, den nya stora bakre vingen i kolfiber med aluminiumfästen, dubbla avgaspipor till avgassystemet tillverkat i extra lätt titanmaterial. Porsche erbjuder mer downforce för bättre prestanda på tävlingsbanan och ett exklusivt tillval från och med nästa år i form av ett litiumjon-batteri i stället för det vanliga blybatteriet vilket minskar vikten med 10 kg. Försäljningen av nya 911 GT3 RS börjar i januari 2010.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063