Premiär för nya Saab 9-5 Sedan
Bilens rena utmejslade former är utmärkande för skandinavisk design och den välvda vindrutan anknyter till Saabs bakgrund som flygplanstillverkare. Med ett frontparti som inspirerats av Aero X-konceptet och en slank men ändå kraftfull framtoning markerar nya 9-5 introduktionen av ett djärvare och mer uttrycksfullt formspråk. Listan över högteknologisk utrustning inkluderar bland annat en flygplansinspirerad head-up display (Pilot HUD), adaptiva strålkastare (Bi-Xenon Smart Beam), adaptiv farthållare, Saabs adaptiva chassi DriveSense, nyckellöst lås/tändningssystem, trezons luftkonditionering, dynamisk parkeringshjälp och industriledande teknik för fyrhjulsdrift, Saab XWD med aktiv bakhjulsdifferential (eLSD) som vid behov omfördelar drivkraften mellan bakhjulen. Motorprogrammet innehåller endast turboladdade alternativ med en instegsmotor på bara 1.6 liter som illustrerar Saabs strategi om ansvarsfull prestanda genom utveckling av relativt små men högeffektiva fyrcylindriga turbomotorer. Nya 9-5 kommer med tre olika bränslealternativ: Bensin, diesel och E85 bioetanol – och med dieselkraft är CO2–utsläppet bara 139 g/km. – Den här bilen innebär en nystart, en ny era för vårt märke. Vi har byggt en avancerad och mycket typisk Saab, bland annat genom att utnyttja kraften i vårt förflutna som en hävstång inom nyckelområden som skandinavisk design, sportiga köregenskaper och ansvarsfulla prestanda. Nya 9-5 levererar på alla dessa områden, liksom alla kommande Saab-modeller, konstaterar Saabs VD Jan Åke Jonsson. – Framåtblickande formgivning med rötter i märkets historia! Det sammanfattar framtoningen hos nya 9-5. En fräsch och modern tolkning av några av Saabs klassiska formfinesser, säger Saabs designchef Simon Padian. Vi har tagit visuella teman från de senaste konceptbilarna, som t.ex. Aero X, som är inspirerad av skandinavisk design och Saabs flyghistoria. Fronten hos nya 9-5 domineras av den kraftfulla grillen och de breda strålkastarhusen i isblocksdesign som sveper om hörnen. Även vindrutan ser ut att svepa runt hörnen tack vare de svarta A-stolparna, vilket ger den Saabtypiska cockpitkänslan. Kisa lite – och proportionerna mellan vindruta och tak påminner en hel del om den klassiska 900-modellen. Den Saab-typiska "hockeyklubban", knicken i bakre sidorutans bakkant, accentueras av en kromlist som följer sidorutornas underkant hela vägen fram till A-stolpen. Mitt i grillen sitter en väl tilltagen Saab-logotype som markerar märkets nya och mer självsäkra designspråk. Bilens kraftfulla framtoning förstärks av den fallande taklinjen som övergår i de bakåtsvepande bakre takstolparna. Tvärs över bakstammen löper ett pärlband av lysdioder mellan bakljusen, vilket ger nya 9-5 en egen mörkersignatur. De enkla rena formerna från exteriören går igen i interiören. Jämfört med föregångaren har nya 9-5 ännu bättre benutrymme och bredd i axelhöjd både fram och bak. Materialval, passform och finish och den distinkta känslan i alla reglage bidrar till den påtagliga premiumkänslan. Fokusering på förarens arbetsmiljö är en tradition hos Saab, men här i nytt utförande. Den djupa mittkonsolen sveper elegant upp mot och in i instrumentpanelen och alla knappar och reglage finns inom bekvämt räckhåll för föraren. Instrumenten är djupt indragna för att undvika störande reflexer och som tillval finns möjlighet till projicering av de viktigaste instrumenten i vindrutan, så kallad head-up display (Pilot HUD), som är vanligt i flygplan. Tändningsnyckeln är ersatt av en start/stopp-knapp – men den sitter förstås kvar mellan stolarna intill växelspaken. På infotainmentområdet erbjuds bland annat ett högklassigt audiosystem från harman/kardon och en navigator med 8-tums touchskärm samt en hårddisk som rymmer både kartdata och en "jukebox" på 10 GB. I den stora mittkonsolen finns stuvutrymmen, USB- och Aux-anslutningar samt ett 12-volts eluttag. Passagerare i baksätet kan sköta sin egen ljudanläggning eller titta på DVD. Kontrollerna sitter i mittkonsolens bakkant och i framstolarnas ryggstöd finns utfällbara "tv-skärmar". Hörlurar ingår förstås också och baksätet har en egen temperaturkontroll utöver luftkonditioneringens två främre zoner. Ett avancerat chassi och en mängd moderna tekniska och elektroniska "hjälpredor" samverkar för att 9-5 ska ge en så sportig och belönande körupplevelse att den egentligen inte rimmar med bilens storlek. Saab XWD, bilindustrins mest avancerade fyrhjulsdrift som redan finns till Saab 9-3, erbjuds till BioPower-motorn på 2.0 liter och till V6 motorn på 2.8 liter. Samtliga motorer kan kombineras med adaptiv chassikontroll (Saab DriveSense), adaptiva strålkastare (Bi-Xenon Smart Beam) och intelligent adaptiv farthållare. Saab har drygt 30 års erfarenhet av turboladdade motorer och motorprogrammet i nya 9-5 vidareutvecklar den strategi som märket har när det gäller ansvarsfull prestanda genom utveckling av relativt små men högeffektiva fyrcylindriga turbomotorer. Vid lanseringen finns två fyrcylindriga alternativ: en 2.0-liters turbodiesel med koldioxidutsläpp på bara 139 gram per kilometer samt en 2.0 liters bensinturbomotor som utvecklar 220 hk. Toppversionen av nya 9-5 har en 2.8-liters turbo-V6:a på 300 hk och 400 Nm och den finns enbart med Saab XWD. Kort efter lansering kommer en 2.0-liters BioPower-motor för E85-bränsle och en ny bensin-driven turbofyra på bara 1.6 liter men med hela 180 hk. Alla växellådor till nya Saab 9-5, automatväxlade och manuella, är sexväxlade. Saabs nya flaggskepp i premiumsegmentet är företagets mest tekniskt avancerade bil någonsin. Den ska byggas på hemmaplan i Saabs fabrik i Trollhättan, där även merparten av utvecklingsarbetet har skett. Nya Saab 9-5 finns tillgänglig som Linear, Vector och Aero. Med en kombination av iögonfallande utseende och avancerad teknologi utgör den här bilen början på en ny era för Saab. Skandinavisk enkelhet har aldrig varit mer avancerad.