Start-stopp-teknik från Bosch
Start-stopp-teknik är en teknologi som genererar upp till 8 procent mindre koldioxid och bränsleförbrukning vid körning i stadstrafik och upp till 5 procent vid allmän körning i NEDC (New European Driving Cycle). Sedan tillverkningen inleddes 2007, har Bosch fått allt fler beställningar på den bränslebesparande tekniken. Under 2008 har endast 5 procent av alla nya fordon i Europa utrustades med systemet, men år 2012 kommer andelen att öka till 50 procent enligt Bosch. Företaget har levererat tekniken till bland annat BMW, Mini, Fiat, Kia och Volkswagen. - Bosch start-stopp-system ger mycket valuta för pengarna eftersom det huvudsakligen är baserat på redan tillgängliga komponenter, vilka har optimerats. Det är anledningen till att start-stopp-tekniken är en så bra lösning om man vill köra ekonomiskt och miljövänligt, säger Dr. Stefan Asenkerschbaumer, vd för Bosch Startmotor- och Generatordivision. Start-stopp-systemet slår av förbränningsmotorn när fordonet stannar till vid ett rödljus eller kö för att sedan automatiskt starta igen när kopplingen trycks ned och bilen körs iväg. Teknik, vars kraftfulla elektriska startmotor och tystgående förbättrade kopplingsmekanik garanterar snabba och tysta motorstarter. Systemet är också försett med en kontrollmjukvara (ECU) som vanligtvis är integrerad i motorn samt en batterisensor, som bland annat har till uppgift att övervaka batteriladdning och överföra informationen till energiledningssystemet vilket garanterar att motorn bara stoppas om batteriet har laddat upp tillräcklig med energi för att snabbt starta motorn igen. Bosch erbjuder även en ny serie generatorer och i modellerna i "Efficiency Line"(EL)-serien har Bosch-teknikerna förbättrat den elektriska designen och använt nya dioder, och på så sätt ökat verkningsgraden upp till 77 procent. Dessutom garanterar generatorerna att batteriet är tillräckligt laddat även om motorn går på tomgång eller körs vid låga varvtal. Ett laddat batteri är en förutsättning för start-stopp-funktionen.