23948sdkhjf

Underleverantörer bör satsa globalt

De svenska underleverantörerna till bilindustrin är hårt prövade i dessa dagar. Men allt är faktiskt inte nattsvart, speciellt inte för de företag som lyfter blicken och tittar efter kunder utanför landets gränser.

En ny undersökning visar att underleverantörer till den svenska fordonsindustrin borde ha goda möjligheter att lyckas på en global marknad, trots fordonskrisen. Rapporten, som tagits fram av Exportrådet, visar att svenska fordonskomponenter prismässigt står sig väl i konkurrensen. Det är en ren myt att svensktillverkade komponenter alltid är dyrare, och komponenter tillverkade i det man brukar kalla lågprisländer billigare konstaterar Karl Hedberg som skrivit rapporten. Exportrådet har tittat på fem komponenter som tillverkas både i Sverige och i andra länder. Två av dessa är billigast att köpa i Sverige, tre billigare utomlands. Fem svenska leverantörer har varit med i studien och jämförts med ett 40-tal utländska konkurrenter. Rapporten pekar på vikten av att man gör en noggrann analys av samtliga kostnader i kalkylen samt av råmaterialspecifikation. Den visar också inom vilka produktområden det kan löna sig att köpa utomlands och inom vilka områden svenska leverantörer är mycket konkurrenskraftiga, även jämfört med leverantörer i lågkostnadsländer, förklarar Svenåke Berglie på FKG (Fordonskomponentgruppen) som beställt rapporten av Exportrådet. Rapporten har finansierats av Tillväxtverket. I rapporten dras två huvudsakliga slutsatser. Dels att svenska fordonskomponenter är konkurrenskraftiga även prismässigt i ett internationellt perspektiv och dels att stora kostnadsbesparingar kan göras även hos svenska underleverantörer till fordonsindustrin. Vissa komponenter tillverkas billigare i andra länder, och bör därför köpas därifrån för att öka konkurrenskraften på slutprodukten. En biltillverkare letar alltid efter de bästa komponenterna. Pris, kvalitet och leveransvillkor tittar alla på. Många inköpare och faktiskt även leverantörer lever i tron att vi i Sverige alltid är för dyra och undersöker inte ens möjligheterna att köpa svenskt. Det måste vi ändra på, heter det i rapporten. Det senaste året har många företag minskat sin personal och det är svårt att veta exakt hur många som idag jobbar i företag som tillhör bilindustrins underleverantörer. För ett år sedan var det i alla fall omkring 70 000 personer. Bara omkring 20 procent av underleverantörernas produktion exporteras. Därför har det slagit mycket hårt när de inhemska biltillverkarna dragit ned på sin produktion. Men det finns alltså möjligheter för den här branschen att hitta fler kunder utanför Sveriges gränser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094