23948sdkhjf

Oviss framtid för Kontrollerad Bilverkstad

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, ser med stort tillförsikt fram mot Konkurrensverkets avsikt att inom ramen för en förstudie kartlägga vilka erbjudanden avseende garantier och andra tjänster från leverantörer av nya personbilar som innefattar krav på att service utförs av verkstäder som auktoriserats av leverantören.

I dag är det personal från Bilprovningen som utför kontroller åt Kontrollerad Bilverkstad. En verksamhet som, i och med regeringens förslag att avreglera Bilprovningen, har en oviss framtid. Leif Fagerlund ser en stor risk att bilverkstadsbranschen, som årligen omsätter drygt 40 miljarder, åter igen skulle förvandlas till ett Klondyke för lycksökare och oseriösa verkstadsägare om kontrollorganet försvinner.


- Vi vill inte hamna i samma situation som grisuppfödarna har gjort nu, eller livsmedelsbranschen efter köttfärsskandalen. Bilverkstadsbranschen är en stor bransch som inte är ensam om att behöva ett välfungerande kontrollorgan, konstaterar han.


Vad som händer, beroende på nästa veckas beslut, vill han inte spekulera om. Men det finns flera tänkbara alternativ hur KBV skulle drivas vidare utan dagens samarbete med Bilprovningen.


- Vi tycker Bilprovningen gör ett bra arbete med kontrollerna och det skulle ta tid att få en ny organisation på plats om de inte får fortsätta. Det finns ganska många alternativ på hur vi skulle kunna lösa det. Just nu arbetar vi för fullt så vi kan fortsätta vårt arbete efter avregleringen. Det vore synnerligen dåligt för branschen om ingen utför kontroll. Förlorarna blir de seriöst arbetande verkstäderna när oseriösa aktörer ges fritt spelrum samtidigt som konkurrensen snedvrids. Vi vet att verkstäderna vill vara med och att de behöver oss.


Kontrollerad Bilverkstad har i snart femton år arbetat med bilverkstäders kvalité och kundomhändertagande. Ett arbete som fokuserar på tre områden; förbättringar av kvalitén på arbetet, administrativ utveckling och förbättrad kundtillfredställelse. Leif Fagerlund har sett en tydlig trend mot förbättring de senaste åtta åren inom samtliga områden.


- Sedan vi ändrade kontrollsystemet, där vi nu påpekar om man gör fel, har vi sett en radikal skillnad. Jag skulle bli mycket förvånad om inte förbättringarna återigen har ökat inom alla områden även i år. Men vi kan aldrig vara nöjda så länge det fortfarande finns fel kvar att påpeka. De senaste fem åren har vi haft en stabil grupp med verkstäder anslutna till oss men självklart skulle vi vilja att alla är med. Nu har vi 800 av kanske 2 000 verkstäder som vi anser har den storleken att det är intressant för dem att vara anslutna.


Den 12-13 januari kan du träffa Leif Fagerlund och prata mer om bilverkstadsbranschens framtid. Under rubriken: "Kan man lita på sin bilverkstad?" talar han om hur de 20-30 000 service- och reparationsarbeten, som utförs dagligen, ska utföras på bästa sätt.


- Det är rätt tid för en mässa nu när marknaden är på väg upp och många bilar är i behov av servicearbete - det händer mycket i branschen nu.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078