Lill-Cittran har hittat formen
Citroën Sverige har som mål att ta tio procent av B-segmentet inom tre år och nya C3 ska se till att det blir verklighet. Med andra ord spelar den nya modellen en avgörande roll och efter Motor-Magasinets provkörning är det bara att gratulera – förutsättningarna är bästa tänkbara. Världspremiären för C3 skedde i mitten av september vid bilsalongen i Frankfurt men först till våren lanseras bilen i Sverige – troligen runt månadskiftet mars/april. Den mest iögonfallande vid vårt första möte med testbilen är tillvalet Zenith, en långt uppdragen framruta som ger en häftig känsla för alla i bilen. Genom sin längd på hela 135 centimeter släpper den in ordentligt med ljus i kupén samtidigt som den ökar synfältet uppåt för förare och frampassagerare med 80 grader. Rutan slutar därmed en bit bakom förarens huvud. Det är svårt att inte fascineras över ett relativt enkelt tillval som detta. På småvägar uppstår en känsla av att man flyger fram när omgivningen är den rätta. Självklart missar inte Citroën en marknadsföringschans som denna men erkänner att de priskänsliga kunderna i detta segment knappast kommer att välja tillvalet med ett tilläggspris runt 5 000 kronor – synd på ett kul tillval som gör bilen mer spännande. Problemet med alla panoramarutor i en bil är att med ljuset kommer också solen och föraren blir bländad. Citroën har löst detta genom att innertakets främre del går att skjuta fram eller bak med ett enkelt handgrepp och här sitter även solskydden som följer med. Utifrån har C3 fått en mer distinkt karaktär jämfört med sin föregångare. Resultatet är ett smart bygge som ger en rymlig kupé och ett klassledande bagageutrymme på 300 liter, samtidigt som bilen är den mest kompakta bilen i sin klass. Trots det har knäutrymmet ökat med åtta centimeter i framsätet och tre centimeter i baksätet vilket ger fin sittkomfort i hela bilen, även om sittdynan i baksätet inte hör till de bättre. Men överlag har Citroën lyckats riktigt bra med inredningen som är snygg och har rätt kvalitetskänsla. Även på vägen imponerar lill-cittran med bra balans mellan komfort och väghållning. Bilen är lättmanövrerad och smidig att köra. Fem motoralternativ kommer att erbjudas vid den svenska lanseringen. Tre bensinmotorer: 1,4i på 75 hk, VTi95 och VTi120 på 90 resp 120 hk. Även två dieslar HDi 70 och HDi 90. Den lilla dieseln kommer dock inte till Sverige förrän efter sommaren. Motor-Magasinet provkörde drygt 30 mil på Italienska vägar med både 1,6 litersdieseln på 90 hk och bensinaren på 1,4 liter med 120 hk. Dieseln imponerar med sin mjuka gång och styrka. Runt 110 km/tim ligger motorvarvet på fina 2 500 varv/min till skillnad från bensinmotorn som varvar hela 3 100 varv/min vid samma hastighet på högsta växel. Förödande för bensinmotorn som därmed låter både ansträngd och ger ifrån sig ett högre motorljud som är störande inne i kupén. Citroën har annars satsat på ljudisoleringen vilket ger en behaglig ljudnivå i bilen om det inte vore för just detta. Dieselmotorn på 90 hk drar fina 0.37 liter milen men frågan är hur många av segmentets kunder som väljer denna motor med pristillägget på 25 000 kronor? För den som kan tänka sig att vänta kommer det flera spännande motorer framöver. Citroën kommer med start- och stop-motorer i kombination med automatisk dubbelkopplingslåda under slutet av 2010 och 2012 lanseras en ny trecylindrig motor. Då kommer vi än en gång få omkalibrera vår mentala inställning till vad som anses vara låg bränsleförbrukning. Det enda som fortfarande är obesvarat efter två dagar i en Citroën C3 är var tanklocket sitter?