Autoliv avvecklar fyra fabriker
Två rattfabriker i Mexico kommer att slås samman och tillverkningen koncentreras till den nyligen förvärvade anläggningen i Matamoros, där allt från gjutning av rattstrukturer till slutmontering och testning samlas på ett och samma ställe. På grund av låg efterfrågan och delvis ålderdomlig teknik kommer komponentfabriken NPC i Frankrike att avvecklas i början av nästa år. För att effektivisera tillverkningen av säkerhetsbälten kommer produktionen vid Autolivs bilbältesfabrik i Tunisien att flyttas och slås samman med bältestillverkningen i Turkiet. Autolivs sekvenscenter för rattar i Tyskland kommer att bli överflödigt genom att ett effektivare produktflöde införts mellan rattfabrikerna och kundernas bilfabriker. - Det här är ett svårt - men viktigt - steg i vår omstrukturering. I den hårt pressade bilbranschen måste vi hela tiden anpassa vår kapacitet efter efterfrågan och ständigt bli effektivare, säger Jan Carlson, Autolivs vd och koncernchef. Dessutom får vi en av världens mest effektiva rattfabriker genom sammanslagningen av vår nuvarande rattfabrik med den som nyligen förvärvades från Delphi.