Kombikungen sitter säkert
Dagen K är här – K som i kombi. Mercedes representanter är onekligen stolta över sitt senaste tillskott mitt i det svenska bilförsäljningshjärtat. En modell som lär få mången svensk kombiälskare att få något drömskt i blicken. Men det lär också stanna vid en bildröm för många, priset för nya E-klass kombi kommer snabbt upp i halvmiljons-klassen med lite extra tillvalsutrustning. Med en gynnsam prissättning hoppas Mercedes få upp kombiförsäljningen. Beroende på modell är nu pristillägget för en kombi 23 000 kronor att jämföra med 28 000 på föregångaren. – De nya priserna, med ett frånpris på 369 900 kronor för E 200 CDi Kombi, resulterar i att den modellen kostar mindre än den tidigare E 200 CDi Sedan gjorde när man tar hänsyn till den utökade standardutrustningen, säger försäljningschefen Johan Olsson. – Tidigare år har vi sålt fler sedan än kombimodeller, men vi räknar med att den nya kombin gör att modellerna byter plats så att vi får en mix på 45 procent Sedan och 55 procent Kombi. Närmare bestämt räknar vi med att sälja 1 025 Sedan och 1 275 Kombi under 2010. Mercedes ambition med nya E-Klass Kombi är att kunna erbjuda den största, säkraste och komfortablaste kombin som finns på marknaden. Med närmare två kubik lastvolym med baksätet nedfällt, 695/1950 liter, är den första punkten uppfylld. Visserligen är de få hundra liter, som skiljer de största kombikonkurrenterna åt i dag, inte så mycket att orda om. Man ska även komma ihåg att detta mått även innefattar fotutrymmet i baksätet som sällan används men som ger bilar med gott om benutrymme i baksätet fina siffror. Just av denna anledning är det glädjande att Mercedes tar kombikonceptet till nya nivåer med fler användarvänliga funktioner. Baksätet fälls bekvämt med lättåtkomliga handtag i både d- och c-stolpen samtidigt som baksätets nackskydd fälls ner för att inte ta i baksidan av framstolarna. Andra finesser är ett skydd i canvasliknande tyg som kan fällas ut över bakre stötfångaren för att inte denna ska repas. I vanliga fall är skyddet gömt med hjälp av en magnetlist under lastgolvet. För att göra nya E-Klass kombin lättare att lasta och hantera är även elmanövrerad baklucka standard. En stor fördel är att luckan, trots elmanövreringen, även kan stängas för hand från helt öppet läge, utan att elmotorn bromsar. Luftfjädring med automatisk nivåreglering har också blivit standard för att säkerställa bilens köregenskaper oavsett lastvikt. Bilen som Motor-Magasinet provkörde på Skånska småvägar var en E350 CDI med 3-liters turbomatad V6:a på 231 hk. Grundpriset är 496 000 kronor men med en handfull exklusiva tillval som radarbaserad farthållare med avståndshållning, läderklädsel, navigation, panoramataklucka, mörkerkörningsassistent, AMG- och Avantgarde-paket plus en massa annat mindre dyrbart kostar bilen 730 000 kronor rullandes. Bara navigationen vill Mercedes ha 33 000 kronor för! Men då bjuder också E-Klass på en fantastiskt behaglig åktur, farter runt 160 km/tim kan hållas utan att motorn visar minsta tecken på ansträngning. För att höra dieselmotorn får man stå utanför bilen. Motorprogrammet är detsamma som tidigare, elva motorer, som nu samtliga fått lägre bränsleförbrukning. Det snålaste motoralternativet är E 250 CDi. Med sin effekt på 150 kiloWatt och 204 hästkrafter ligger bränsleförbrukningen på 0,57 l/mil och koldioxidutsläppet på 150 gram per kilometer, inte illa för en bil i denna storlek. För den som vill köra på gas kommer E-klass sedan som NGT-version i slutet av nästa år, men inte som kombi. Mercedes-Benz har gjort kombibilar i egen regi sedan 1977. innan dess hade många påbyggare, de flesta i Belgien, byggt om Mercedes-bilar till kombi. Då den första, egna kombin introducerades fick den tillnamnet "t", som i touristik/transport. En beteckning som ersattes av Kombi när första E-klassen kom på 1990-talet. Nya E-Klass är den femte kombigenerationen som introduceras.