Iveco introducerar tunga fordon i Sverige
Iveco går på offensiven i Sverige. Nu öppnar Iveco för försäljning av tunga fordon - Stralis och Trakker. -Vi hoppas genom denna satsning kunna få ut ännu fler av Ivecos transportbilar på vägarna, samt att försäljningen av tunga fordon i allmänhet kan stärka Ivecos position på den svenska marknaden, säger Gunni Mikkelsen, vd för Iveco Sweden AB. Iveco ska inledningsvis koncentrera försäljningen av Stralis och Trakker till storstadsregionerna. Tre säljare, specialiserade på tunga fordon, kommer att ansvara för försäljningen i Stockholm, Göteborg och Malmö/Helsingborg. - Iveco är en av Europas största lastbilstillverkare och med vår långa tradition och gedigen erfarenhet av tunga fordon innebär det att vi direkt kan erbjuda kunderna lastbilar av högsta kvalitet med högsta tänkbara prestanda, fortsätter Gunni Mikkelsen. En annan viktig del i Ivecos satsning på tunga fordon är att det redan finns ett etablerat och kompetent servicenätverk i Sverige, bland annat tack vare succén Daily som sålt i mer än två miljoner exemplar och Europas mest prisbelönta lastbil i det mellantunga segmentet, Eurocargo. - Vi har fullserviceverkstäder som sedan länge skött service och underhåll av Iveco Stralis internationella kunder i Sverige och därför vet vi att vi kan erbjuda bästa tänkbara service direkt. Stralis-programmet är uppbyggt kring 3 motorer (Cursor 8, 10 och 13 liter) och 3 förarhytter (Active Day, Active Time och Active Space) och omfattar: Traditionella dragbilar, plus specialutgåvor, från 360-560 hk. Låg version (Low Tractor), förstärkt chassi för extra krävande tillämpningar, Auto Transport och transportfordon för distribution. Långa chassi med lyftbar och styrande andra central axel eller med fast lyftbar dubbelhjul. Traditionell 4x2 långchassi med mekanisk fjädring, luftfjädring eller full luftfjädring. 6x2 långchassi med lyftbar, fast eller styrbar tredje axel med singelhjul eller styrbara dubbelhjul eller mittaxel med mekanisk fjädring och bakre luftfjädring. Trakker är det teknologiskt mest avancerade on/off-road programmet till bygg- och anläggningsbranschen där bilen kombinerar entreprenadbilens prestanda och robusthet med landsvägsmodellernas komfort. Trakker-programmet är uppbyggt kring två motorer (Cursor 10 och 13 liter) och två förarhytter (Active Day och Active Time) med låg eller hög hytt. Med sina många varianter täcker Trakker alla tänkbara användningsområden tack vare det omfattande motorutbudet (från 330 HK till 500 HK) och axelkonfigurationer (4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 släpdragare och 6x4 trailerdragare). De 3- och 4-axlade modellerna fås i två versioner: med 7,7 mm ramtjocklek, som är ideal till de kunder, som övervägande använder sin lastbil till vägtransport, och med 10 mm ramtjocklek till de mest krävande off-road behoven. Dessutom finns specialmodellerna 6x4 och 8x4 till betongcisterner. Alla Cursor-motorer är utrustade med dekompressionsbromsen ITB (Iveco Turbo Brake), vars verkan förstärks av turboladdarens variabla geometri på Cursor 8 och Cursor 13 från 330 HK till 500 HK. ZF-Intarder kan fås som tillval.