Klimatpåverkan från nya bilar minskar rekordsnabbt
Under 2009 minskade de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar i Sverige med 5,3 procent, från 174 till 165 gram per kilometer. Men det är stora skillnader mellan kommunerna, där utsläppen varierar mellan 142 och 186 gram per kilometer Det framgår av ett index över nya bilars klimatpåverkan, som presenterats av Trafikverket, Naturvårdsverket och Konsumentverket. Det finns stor potential att göra personbilar mer energieffektiva. Det går att mer än halvera energianvändningen per kilometer fram till 2030 och mycket kan åstadkommas med konventionella motorer. Men på sikt måste fossila bränslen ersättas med förnybara och en kritisk framgångsfaktor är att vi får en betydande andel bilar som drivs med el. – Utsläppen från de nya bilarna minskar i allt snabbare takt, vilket är mycket glädjande. En kraftfull energieffektivisering är en förutsättning för att nå regeringens mål om en fossiloberoende fordonspark, eftersom tillgången på hållbart producerade biobränslen är begränsad, säger Lars Nilsson, direktör för miljö och hälsa på Trafikverket. Under 2009 uppgick de nyregistrerade svenska bilarnas koldioxidutsläpp till 165 gram per kilometer, motsvarande 6,7 liter drivmedel per 100 kilometer. Utsläppen har minskat med 5,3 procent sedan 2008 (174 gram) och med 9,2 procent sedan 2007 (181 gram). Sverige ligger fortfarande över EU-snittet, som år 2008 var 154 gram per kilometer. EU:s mål är att utsläppen från nya bilar ska vara högst 120 gram per kilometer år 2015. I kommunerna varierar utsläppen mellan 142 och 186 gram per kilometer, en skillnad på hela 31 procent. Lägst är utsläppen från nya bilar i Dals-Ed, Lekeberg och Sundbyberg. Högst är utsläppen i Burlöv, Laholm och Överkalix. – De bästa kommunerna ligger klart under EU-snittet. Men de stora skillnaderna mellan kommunerna visar att vi snabbt skulle kunna minska utsläppen ännu mer, säger Kjell Andersson, chef för Naturvårdsverkets energi- och transportenhet. Statistiken baseras på EU:s metod att mäta utsläppen. Denna innebär att etanol- och gasbilar antas köra på bensin, vilket ger en bra indikation på hur energieffektiva fordonen är. Tar man hänsyn till den samlade klimatnyttan med etanol- och gasbilar i Sverige, minskar dock de genomsnittliga utsläppen från nya bilar till 154 gram per kilometer. – Etanol- och gasbilarna bidrar till att minska trafikens klimatpåverkan, men effekten skulle kunna vara mycket större. Etanol- och gasbilarna är fortfarande mer bränsletörstiga än bensin- och dieselbilar och under 2009 har många dessutom valt att tanka bensin i stället för E85, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket. Utsläppen från vägtransporter har ökat med 10 procent, eller cirka 1,7 miljoner ton, sedan 1990. Om hela den svenska bilparken på sikt skulle reducera utsläppen till i genomsnitt 120 gram per kilometer skulle koldioxidutsläppen – vid oförändrat trafikarbete – minska med nästan fem miljoner ton, eller drygt sju procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Index över nya bilars klimatpåverkan innehåller statistik över de nya bilarna fördelade per län och kommun, juridiska och fysiska personer (uppdelat på män och kvinnor), samt information om vilken typ av bilar som köps. Fakta om de 213 716 bilar som nyregistrerades i Sverige under 2009 (siffror för 2008 inom parentes) • 37,4 (40,1) procent drivs enbart med bensin och släpper i genomsnitt ut 161 gram koldioxid per kilometer • 41,0 (36,0) procent drivs med diesel och släpper i genomsnitt ut 158 gram koldioxid per kilometer • 18,7 (23,4) procent kan drivas med etanol och har ett genomsnittligt utsläpp motsvarande 135 gram koldioxid per kilometer (med de förhållanden som rådde under 2009) • 2,9 (0,5) procent kan drivas med fordonsgas och har ett genomsnittligt utsläpp motsvarande 98 gram koldioxid per kilometer (med de förhållanden som rådde under 2009) • 1,4 (2,6) procent var särskilt bränsleslukande bilar (utsläpp över 250 gram per kilometer) • 15,8 (9,9) procent var särskilt bränslesnåla bilar (utsläpp på högst 120 gram per kilometer)