23948sdkhjf

Volvo Personvagnars krocklaboratorium fyller 10 år

Volvo Personvagnars krocklabb i Torslanda fyller 10 år - och de närmare 3000 fullskaletester som genomförts under den högteknologiska anläggningens första decennium har bidragit till att ge Volvoägarna ännu säkrare bilar. - Vi kan återskapa de flesta incidenter och olyckstyper som förekommer ute i trafiken. Genom att analysera dem och därefter testa nya säkerhetsfunktioner i krocklabbet kan vi se till att våra bilar blir säkrare i den riktiga trafikmiljön, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar. När det nya säkerhetscentrat invigdes av den svenske kungen Carl XVI Gustaf i början av år 2000 var det ett av bilindustrins mest avancerade - en position som behållits genom åren via kontinuerligt införande av ny utrustning och nya testmetoder. Den senaste teknikinjektionen är en uppsättning digitala höghastighetskameror med en kapacitet på 200 000 bilder per sekund. - De nya kamerorna ger oss exceptionella möjligheter att studera krockarna i minsta detalj. Dessutom har vi ett antal miniatyrkameror som monteras i bilarna för att fånga vad som händer med intressanta detaljer inne i bilen, säger Thomas Broberg. Krocklabbet har en fast och en rörlig bana. Den rörliga banan kan flyttas från 0 till 90 grader. Detta gör det möjligt att testa en rad olycktyper, från frontalkrockar till sidokollisioner mellan två bilar i olika vinkar och hastigheter. Kapaciteten ligger i dag på över 400 fullskaleprov per år. - Träffnoggrannheten vid ett test där två bilar som båda håller en hastighet på 50 km/h krockar ligger på 2,5 centimeter. Det motsvarar 2 tusendelar av en sekund. Som jämförelse kan nämnas att en blinkning med det mänskliga ögat tar ca 60 tusendelar. Det säger en del om labbets precision, säger Thomas Broberg. På båda banorna körs även krocktester i omvänd riktning. I andra änden den fasta banan finns en betongplatta som bland annat kan användas för rundslagningstester. I änden av den rörliga banan blir den omgivande naturen en integrerad del av krocklabbet. Här genomförs krockar med objekt i trafikmiljön.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063