Allt bättre verkstadskvalitet enligt Kontrollerad Bilverkstad
Kontrollerad Bilverkstad har presenterat delar av resultatet från den senaste kundmätningen. Alla tillgängliga siffror ger vid hand att både kvalitet och kundnöjdhet förbättras, berättar Leif Fagerlund, vd för KBV, samtidigt som han gör tummen upp för branschens kvalitetsarbete. – Branschen måste dock fortsatt arbeta med ständiga förbättringar – den får inte slå sig till ro bara för att kurvorna pekar åt rätt håll, säger Leif Fagerlund. Kontrollerad Bilverkstad har funnits sedan 1995. Då startades verksamheten upp på initiativ av Konsumentverket. Verkstadsbranschen var då både utskälld och ifrågasatt i media efter att omfattande fusk hade avslöjats med braskande rubriker. – Då var felfrekvensen 45 procent på de bilar som undersöktes. Idag är vi nere på 11 procent bland de KBV-anslutna verkstäderna avseende reparationskvaliteten. – Den feltyp som är vanligast förekommande idag är administrativa fel som prisuppgift, att informera kunden vid tillkommande arbeten samt att leveranstider inte hålls. – Om tekniska fel dominerade för 15 år sedan, så är det kommunikativa fel som dominerar i dag, förklarar Leif Fagerlund. Han säger också att flest tekniska anmärkningar sker på standardservicar – i regel är det ljusinställning och däckstryck som får bockar i kanten av Bilprovningens kontrollanter vid efterkontrollen. – Det känns märkligt med dessa missar – det är sådant som kunderna betalar för när de köper servicen. ven om Fagerlund är kritisk så är 78 procent av alla undersökta verkstadskunder under 2009 hos KBV-anslutna verkstäder mer än nöjda med det arbete som verkstaden utfört. Han är dock noga med att påpeka att målet är minst 85 procent och givetvis helst fler nöjda kunder för KBV:s arbete. Leif Fagerlund nämner som exempel Vi Bilägares verkstadstest – även i det blottades två punkterna ovan samt påfyllning av spolarvätska. – Det måste uppfattas som bedrägligt att göra så mot kunderna som betalar verkstaden för att göra jobbet, men som inte gör det utan bara bockar av i serviceprotokollet. Enligt Leif Fagerlund är det inte bra med verkstäder där en sådan kultur breder ut sig bland de anställda. – Det är fel att skylla på enskilda anställda – utan ytterst handlar det om ledarskap, attityd och företagskultur. – Ett bra grundtänk är att minst behandla kunderna på samma sätt som man själv vill bli behandlad om man stod på andra sidan – man måste stå på tå inför dem, säger Leif Fagerlund. Det är i nummer sex av Vi Bilägare som under huvudrubriken "Lurad på verkstan" som tidningen presenterar sitt test av både märkes- och märkesoberoende verkstäder. i sina slutsatser konstaterar tidningen att verkstaden slarvar medan kunden betalar. Ett annat konstaterande är att det är inga direkta generella kvalitetsskillnader i testet mellan jämförda märkes- och märkesoberoende verkstäder. Enligt Leif Fagerlund är detta "avslöjande" i Vi bilägare ett bra incitament för att Kontrollerad Bilverkstad verkligen behövs för att höja branschens image. – Efter bostadsköpet är bilen den största hushållsutgiften, detta måste man beakta, påpekar han och tillägger att branschen ändå är duktig i en jämförelse med andra.