Nyheter på Automechanika i Frankfurt 14 - 19 september
Årets Automechanika innebär en del nyheter för besökaren tack vare den nybyggda Hall 11 på mässområdet i Frankfurt. Till den nya hallen har entrén "Portalhaus" tillkommit. Produkter från avdelningen Repair & Maintenance flyttar in i Hall 11 och Car Wash City återfinns på det nya utomhusområdet, Southwest Outdoor Area, som ligger i anslutning. Industrin tog tacksamt emot det nya konceptet som bland annat innebär att avdelningen för lackering- och karossreparationer flyttar in i samma hall. Samtidigt förväntas synergieffekter tack vare närheten till verkstadsutrustning och verktyg i de närliggande hallarna 8 och 9.0. I dagsläget är 44 företag, varav 40 från Sverige och 4 från Norge anmälda till Automechanika 2010. Kemetyl, som ställer ut för första gången, presenterar sin nya spolarvätska Carix Vinterspolarvätska i 3-liters påsförpackningar. Förpackningen ger stora miljövinster jämfört med traditionella dunkar. Vid tillverkningen av emballaget används 65 % mindre plast och antalet transporter av tomemballage minskar med 90 %. Tillsammans ger detta ett minskat koldioxidavtryck på 40 % En svensk innovation som bidrar till mindre tröttsam mörkerkörning presenterar det svenska företaget Visualeyes, som sågs sist på Automechanika 2008. I år står deras produkt Rayzer i fokus. Det är det första extraljuset som monteras inne i bilen på vindrutan, bakom backspegeln, och ger en bredare ljusbild än traditionella extraljus. HID Xenontekniken som används ger ca tre gånger bättre ljusflöde jämfört med en vanlig halogenlampa och lamporna är utformade för att matcha ögats egna ljusspektrum. Det norska företaget Unisence arbetar med produktutveckling, konstruktion och produktion av biltillbehör. Snow Blower heter en serie produkter som de för första gången lanserar för den internationella marknaden på Automechanika och består av skaftförsedda isskrapor med snöborstar. Produkten är unik då skrapbladen är utbytbara, vilket ger stora miljövinster. Företaget blev snabbt marknadsledande i Norge inom detta produktsegment. Reglo AS är den ledanden tillverkaren av pneumatiska åtkomstplattformar för sprutmålningsboxar och förberedelseutrymmen. Reglo ställer sedan tidigare ut Liftman och Wall-Man, som t ex används vid lackering av stora fordon. Nytt för i år är en utvecklad version av Wall-Man. Den nya modellen är avsedd för större utrymmen och föraren kan nå ut hela 3,5 meter från väggen i utrymmen med upp till 8 meters bredd.