Camaro Cup lanserar ljudbegränsat avgassystem
Tillsammans med företaget Ferrita, som är specialister på avgassystem, har Camaro Cup klassen utvecklat ett tystare avgassystem för testdagar. Systemet är anpassat till den nya Gen 5-Camaron och ska användas på alla dessa bilar under bullerbegränsade test dagar. – Banägare och arrangörer jobbar väldigt hårt för att klara de ljudregler som länsstyrelse och hälsovårdsmyndighet sätter upp, och de strävar efter minimal påverkan på människor som bor nära banorna. Därför har vi tillsammans med Ferrita jobbat för att få fram ett avgassystem som med marginal ska tillmötesgå de krav som ställs. Vi vill att vår klass ska vara en föregångare i alla miljöperspektiv och att förarna ska kunna använda sina bilar även när det ställs högre krav på ljudbegränsning, säger Camaro Cups ordförande Anders Brofalk. -På alla banor i Sverige jobbas det intensivt med att kontrollera ljudemissioner från källan, bilen. För att lyckas måste vi, Motorbanorna, få förståelse från teamen. Idag är ljud och buller det största problemet för branschen. Det är ett stort steg i rätt riktning när en förarförening tar tag i denna fråga. Vi ser väldigt positivt på vad Camaro Cup förare förening har gjort. Man har tagit fram en lösning tillsammans med ett av Sveriges ledande företag inom avgassystem och ljuddämpning av tävlingsfordon, säger Magnus Öhrström, vd Ring Knutstorp.