23948sdkhjf

Bilbranschen skärper sin miljöpolicy

BIL Sweden presenterar nu en ny vägledning för användning av miljöuttalanden i marknadsföring av personbilar, lastbilar och bussar. Vägledningen har tagits fram tillsammans med Sveriges främsta experter och i dialog med Konsumentverket. -Vårt mål är att från och med halvårsskiftet i år ska det aldrig mer finnas grund för att kritisera branschens användning av miljöargument i marknadsföringen, säger BIL Swedens vice VD Ulf Perbo som lett arbetet med den nya vägledningen. Branschen har de senaste åren upprepade gånger klandrats av bl a Konsumentverket för felaktig användning av miljöargument i marknadsföringen. Den nu presenterade vägledningen ska medverka till att all marknadsföring i fortsättningen är begriplig, sanningsenlig och relevant när det gäller miljöargument. Vägledningen består av en skrift på 16 sidor som omfattar det mesta som gäller miljöuttalanden i marknadsföreinbgen av fordon. Innehållet omfattar avsnitt om Vad säger lagstiftningen?, Näringslivets egna åtgärder, Sammanfattning av svensk rättspraxias, vägledning i miljöuttalanden i marknadsföring och referenser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078