If-samarbete ger effektivare bilverkstäder
Genom ett samarbete mellan bilverkstäder och försäkringsbolaget If har väntetiderna kortats rejält. Kunderna får sin bil reparerad snabbare och bilverkstäderna har kunnat bli mer effektiva. Vid SAAB-verkstan BIVA i Linköping har väntetiden kortats från 61 till 16 dagar. If, som försäkrar tre av tio bilar i Sverige, har utvecklat ett koncept, Partner Development Program (PDP). Idén går ut på att utveckla lönsamheten genom att optimera processer så att den värdeskapande tiden ökas och slöserier minskas som direkt påverkar kundens ledtid. Vid en av de första verkstäderna som gick med i programmet 2008, SAAB-verkstan BIVA i Linköping, har man lyckats kortat väntetiderna för inlämning från 61 till 16 dagar. – PDP har gett fantastiskt goda resultat och våra verkstäder uppskattar den här möjligheten att utveckla sitt arbetssätt. För oss som försäkringsbolag är det också viktigt att PDP innebär en kvalitetssäkring av verkstäderna, säger Owe Pettersson, ansvarig för bilverkstäder i Sverige vid If. Försäkringsbolag och verkstäderna har en gemensam kund – bilägaren. Därför är det viktigt att utvecklar metoder som garanterar att arbetet blir utfört snabbt och effektivt. – Alla vinner på att vi samarbetar och drar nytta av varandras kunskaper, säger Owe Pettersson. Idag är ett 20-tal bilverkstäder kopplade till programmet och antalet utökas hela tiden. Det finns även planer på att exportera PDP-konceptet till bilverkstäder som If samarbetar med i övriga Norden.