23948sdkhjf

Motormännens mätning visar Varannan bryter mot fartbestämmelserna

Fler än hälften av bilisterna körde för fort när Motormännen genomförde dolda hastighetskontroller på 19 platser runt om i landet. När mätningen gjordes om med synliga kontroller sjönk andelen fortkörare till var femte trafikant. Det är resultatet av Motormännens granskning av närmare 5 000 trafikanter. – Vår undersökning visar att man enkelt kan få fler att följa trafikreglerna. När vi gjorde synliga kontroller blev trafikrytmen mycket lugnare och nästan dubbelt så många bilister respekterade hastighetsgränserna. Slutsatsen vi kan dra från undersökningen är att fler synliga poliser på vägarna skulle ha en mycket stor effekt på andelen fortkörare, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.Forskning visar att den upplevda upptäcktsrisken är helt avgörande för hur många som respekterar och håller sig till trafikreglerna. – Idag är det i princip riskfritt att köra för fort. Upptäcktsrisken för hastighetsöverträdelser är så låg att den motsvarar böter för fortkörning en gång vart trettionde år för normalbilisten. Det är troligen huvudförklaringen till att så få respekterar hastighetsgränserna, säger Niklas Stavegård. Motormännen har sedan länge krävt att det införs en fristående nationell trafikpoliskår som verkar över hela Sverige. Idag är trafikpolisverksamheten organiserad länsvis, vilket gör att omfattning och arbetsmetoder varierar kraftigt mellan olika delar av landet. – För att trafikövervakningen ska vara effektiv krävs att den är oförutsägbar, svår att undvika och spridd över vägnätet. Det enda sättet att få en effektivare trafikövervakning med hög upptäcktsrisk är skapa en nationell trafikpoliskår med egna resurser. Det skulle få fler att följa trafikreglerna, säger Niklas Stavegård. Hastighetsmätningarna genomfördes av Motormännens lokala klubbar och vägombud i: Stockholm, Eskilstuna, Katrineholm, Linköping, Växjö, Kalmar, Karlskrona, Kristianstad, Staffanstorp, Helsingborg, Göteborg, Mellerud, Kristinehamn, Rättvik, Sundsvall, Sollefteå, Östersund, Umeå och Luleå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062