Leveranstider på nya bilar gör begagnat intressant
Den ökade nybilsförsäljningen tenderar att driva upp leveranstiderna på nya bilar. Hittar man inte en lämplig bil i lager så kan man nu få vänta till efter sommaren om man måste beställa en ny bil från fabrik. Det innebär att det istället kan vara en god lösning att söka bil bland handlarnas begagnatutbud. Även om lagren är något mindre än vid samma tidpunkt ifjol så finns det mycket att välja på i handlarnas begagnatlager. - För den som snabbt behöver ny bil är det definitivt läge att titta på begagnat, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund. De ökade utleveranserna av nya bilar gör att handlarna nu får in färska inbytesbilar till bilhallarna. Senaste kartläggningen av begagnatpriserna, utförd av analysföretaget Autovista, visar också att prisbilden på begagnat är stabil. - Priserna står i princip stilla just nu, säger Ulander. Det innebär att nästan oavsett vad man har för inbyte eller vad man köper så handlar det om "normala" mellanpriser. Och eftersom bilföretagen står med lager i balans så finns kapacitet att byta in fler bilar. Sommaren brukar också vara en period då handeln är extra taggad på begagnat eftersom generalagenternas nybilskampanjer då brukar ta en tillfällig paus. Två indikatorer på en sakta förändrad marknadsbild är att bilexporten nu börjar mattas av. För perioden jan-maj i år exporterades 15 340 bilar, vilket är en minskning på 18 % jämfört med fjolårets 18 750 bilar för samma period. Direktimporten är för jan-maj 6783 bilar, vilket är en ökning på 20 % jämfört med 5658 samma period i fjol. - Båda förhållandena säger samma sak, dvs att vi har en allt starkare marknad i landet. Nettot är fortfarande negativt, dvs vi har ett utflöde av bilar som är större än tillskottet, men skillnaden minskar nu successivt, avslutar Ulander.