Svenska Bil tar upp Citroën
Svenska Bil och Citroën Sverige har i dagarna skrivit på en avsiktsförklaring, vilket innebär att Svenska Bils fullserviceanläggning i Akalla blir ny återförsäljare av Citroëns breda modellprogram med både person- och transportbilar med start från 2011. -Citroën har sedan en tid sökt en lämplig fullserviceanläggning i Stockholms norra förorter. Genom Svenska Bil i Akalla, som är starka på tjänstebilsmarknaden, har vi stora förhoppningar att nå ut till viktiga företagskunder, inte minst för nya modellen C5 Business, berättar Citroëns Sverigechef, Magnus Bengtsson. Mycket kraft har lagts ner på att utveckla Citroëns återförsäljarnät i storstäderna. Göteborg med Frontbilar och Hedins Bil är sedan tidigare ett starkt Citroënfäste. I våras blev Bilpartner i Malmö ny återförsäljare. I Stockholmsregionen har Citroën för närvarande fem återförsäljare. Citroën har i år ökat sin försäljning med 39 procent på personbilar och 37,5 procent på lätta lastbilar. -Genom samarbetet med Svenska Bil räknar vi med att ytterligare stärka våra positioner, säger Magnus Bengtsson. Svenska Bil, som ägs av familjeföretaget Metro Auto Group Oy, har 6 st anläggningar och ca 300 anställda. Huvudkontoret ligger i Akalla där ca 140 personer arbetar. Jan Martinsson, VD på Svenska Bil, förklarar att man i spåren av finanskrisen övergått till en Multibrandstrategi. -Vi kommer att sälja tio olika bilmärken och på så sätt skall våra kunder alltid hitta sin bil hos oss. Vi vill vara det självklara valet för kunden när det är dags att byta bil. Stockholms Mesta Bilsalong är vår strategi, berättar Jan Martinsson. Vi planerar försäljningsstart av Citroens modellprogram i början av nästa år.