Mazda in i framtiden med SKYACTIV
Mazda Motor Corporation har släppt fler uppgifter om nästa generations drivlinor med det nu officiella samlingsnamnet SKYACTIV. Programmet innehåller både helt nya motorer, växellådor, karosser och plattformar, vilka börjar lanseras redan under 2011 och som innebär stora minskningar av både bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp för samtliga framtida Mazda-modeller. Mazda är redan föregångare när det gäller viktminskning. Denna process fortsätter i det nya programmet tillsammans med utveckling av konventionella drivlinor. Senare kommer Mazda-bilarna att förses med ny teknik som bl.a. återanvändning av bromsenergin och hybridsystem. Mazdas mål är att minska bränsleförbrukningen för hela sitt globala modellprogram med 30 procent till år 2015, jämfört med år 2008. Mazda SKYACTIV-G bensinmotor har en lika låg förbrukning, utan att använda elektriska komponenter, som hittills bara hybridmotorer kommit ner i. Denna högeffektiva direktinsprutade bensinmotor har en hög kompression på 14.0:1, vilket är den högsta kompressionen som någon bensinmotor hittills kunnat uppvisa. Mazdas nya motor drar 15 procent mindre bensin och har samtidigt ett vridmoment som är 15 procent högre, vilket dessutom innebär en bättre körbarhet vid vanlig köning. Även Mazdas nya SKYACTIV-D dieselmotor sätter ett nytt rekord när det gäller kompressionen, som även här är 14.0:1, vilket är den lägsta kompressionen hittills för en dieselmotor. Motorn drar 20 procent mindre bränsle och klarar dessutom de betydligt hårdare utsläppsreglerna i framtida miljöklassen Euro 6, utan dyra extra processer för att minska de nitrösa gaserna NOx. En tvåstegs turbo ger en jämn respons från låga till höga motorvarv och ökar vridmomentet hela vägen upp till 5.200 rpm. Mazda har även utvecklat en ny SKYACTIV-Drive automatisk växellåda som kombinerar fördelarna med en konventionell automatisk växellåda, en variabel automatisk växellåda och en dubbelkopplingslåda. Bränsleekonomin är förbättrad med cirka 7 procent tack vare helt ny teknik som minskar den mekaniska friktionen, koppling med minimal slirning samt förbättrad momentomvandlare och lock-up funktion. Mazdas nya automatiska växellåda har samma direkta känsla som i en dubbelkopplingslåda, eller som i en vanlig manuell växellåda. SKY-Drive finns till de nya bensin- och dieselmotorerna från 2011. Nya SKYACTIV-MT är en lättare och mer kompakt manuell växellåda med mindre mekanisk friktion, vilket minskar bränsleförbrukningen. Växellådans kompakta mått innebär effektivare utnyttjande av motorutrymmet, medan växellådans korta lägen och direkta känsla ger nära nog sportbilsegenskaper. Mazda är övertygade om att lägre vikt är en av de viktigaste förutsättningarna för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen av CO2 i framtiden. En central roll spelar nya karosstrukturen SKYACTIV-Body och nya plattformsarkitekturen SKYACTIV-Chassis. Den helt nyutvecklade karossen är 8 procent lättare och 30 procent mer vridstyv än tidigare karosser och den har en mycket hög krocksäkerhet. De allra flesta delar har lägre vikt tack vare användning av ännu mer höghållfasthetsstål. Mazdas nya SKYACTIV-Chassis har bl.a. en nyutvecklad fjädring som är 14 procent lättare än nuvarande fjädringssystem och som ger både en hög komfort och utmärkta vägegenskaper.