23948sdkhjf

NGK utvecklar nytt tändstift för Opel Astra 1,4 Turbo ECOTEC

Opel har valt tändningsteknik från NGK till en av sina nya, större bilmodeller. NGK levererar nu ett tändstift med dubbel ädelmetall till Opel, exklusivt utvecklat för Astra 1,4 Turbo ECOTEC, Generation 2010. Nya motorn 1,4L R4 Turbo (140 hk/103 kW) i Astra J ersätter den tidigare 1,8 liters motorn i samma effektklass. Jämfört med föregångaren ger den stora bränslebesparingar och lägre koldioxidutsläpp. -För att klara en jämn och effektiv motordrift har utvecklingstekniker på NGK utvecklat tändstiftet IFR7X7G och Opel använder det nu exklusivt i den här motorn, säger Manne Gustafsson, produktspecialist på KG Knutsson AB. Det nya tändstiftet har en mittelektrod med iridiumspets. Ädelmetallens hårdhet och extremt höga smältpunkt ger en väldigt hög tålighet mot gnisterosion och korrosion från heta gaser under tändstiftets hela livslängd. Användningen av iridium gör att mittelektroden inte är större än 0,6 mm i diameter. Därmed har tändningsspänningen minimerats vilket säkerställer förbättrad tändning, eftersom den antändliga luft/bränsleblandningen kommer närmare själva gnistan. Slutresultatet är en tillförlitlig och effektiv tändning som starkt bidrar till renare förbränning. -Teknikerna på NGK har också utformat en särskild typ av tändstiftsisolator (Wide Range Design) för att stiftet inte ska bli sotigt vid kallstarter. En annan fördel är att jordelektroden har försetts med en kopparkärna, något som förbättrar värmeavledningen från förbränningskammaren i motorn, säger Manne Gustafsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08