Ny teknologi ger minskad bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp
Produktutvecklingsprojektet, det så kallade C02ncept -10 procent (C02 konceptet minus 10 procent), innebär att man använt nya och optimala komponenter för att uppnå en tio procentig lägre bränsleförbrukning och samma minskning av koldioxidutsläpp. Konceptet har genomförts i en Porsche Cayenne med V8 motor. Bilen har utrustats med såväl ett flertal nya som tidigare utprovade och testade komponenter. Alla ingår i Schaefflergruppens drivlina- och chassiproduktområden. Härigenom kan bränsleförbrukningen minskas märkbart. Schaefflergruppen har i detta avancerade utvecklingsprojekt ansvar för design och kontroll av komponenterna. Porsche svarade för systemkoordination och dokumentation av fordonet. Resultatet visar att bränsleförbrukningen minskar med tio procent. Det verifieras såväl teoretiskt ( genom kalkyleringsmetoder) som experimentellt (dokumenterat av Porsche genom bänktester.) Kalkyleringsmetoden som användes var den standardiserade New European Driving Cycle (NEDC). Motorn svarar för 5,8 procent av den minskade bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppet. Huvudparten (4,1 procent) är resultatet av modifieringen av VarioCam Plus ventilsystemet genom utbyte av den hydrauliskt variabla ventildrivsystemet till elektromekaniska komponenter samt installation av optimerade, switchande ventillyftare på insugsidan. Ytterligare 1,7 procent lägre förbrukning uppnås genom optimering av effektivare komponenter i ventilsystem, rem- och kedjedrivning. Installationen av dubbelradiga kullager i fram- och bakaxlar genererar ytterligare 1,1 procent bränslebesparing. Dessa TwinTandem kullager ersätter de tidigare rullagren och reducerar i hög grad friktionsmotståndet jämfört med konventionella massproducerade komponenter. Reduktionen uppgår till 35procent i framaxeln och 42 procent i bakaxeln. Bränsleförbrukningen kan också reduceras i chassit. Genom att byta ut den hydrauliska rullstabilisatorn mot en likvärdig elektromekanisk och genom att använda hjullager med flerradigt kullager åstadkoms en minskning på 3,2 procent. -De elektriskt styrda komponenterna bidrar i hög grad till den lägre förbrukningen, då de endast förbrukar energi när komponenten är i drift, förklarar Dr Robert Plank, Manager of Corporate Engineering för Schaefflergruppen. Ï hydrauliskt kontrollerade system måste pumparna hålla konstant tryck, vilket resulterar i mycket högre energibehov. Det här projektet är ett bra exempel på ett lyckosamt samarbete mellan biltillverkare och leverantörer. Samarbete av detta slag reducerar utvecklingstid, skyddar mot nedskärningar och är mycket konkurrenskraftigt,säger Dr Robert Plank. De komponenter som använts för projektet utgör bara en liten del av alla de komponenter, som finns i Schaefflergruppens portfolio och som har likvärdiga möjligheter till energireduktion, vilket kan överföras till andra produktgrupper.