Volkswagen Group stärker sin position
Personbilsregistreringar på de fem största EU-marknaderna ökar med knappt tio procent för Volkswagen-koncernens märken. Mellan januari till september i år såldes drygt 408 000 bilar i länderna Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Spanien och Italien. Även i Sverige toppas företagsförsäljningen av Volkswagen Group Sveriges varumärken. Volkswagen-koncernen fortsätter att hålla pole position inom företagsförsäljning på de fem största EU-marknaderna. Enligt Dataforce, uppgick Fleet-registreringar av märkena Volkswagen, Audi, SEAT och Skoda från januari till september 2010 till 408.419 enheter (2009: 371.691 enheter). Denna siffra motsvarar en ökning på 9,9 procent. Marknadsandelen ökade därmed till 26 procent (2009: 25,3 procent). I Sverige är marknadsandelen för samma märken under perioden januari till oktober i år ungefär 32 procent med över 27 000 bilar sålda till företagskunder. - Vi har en bra position på marknaden och alla förutsättningar att ta fler marknadsandelar. Produktsortimentet finns där och tillsammans med Volkswagen Personbilar, Audi, Skoda, Seat och Volkswagen Transportbilar kan vi erbjuda fordon i alla klasser, allt från mindre bilar till lyx- och transportbilar, säger Nils-Göran Jonsson, chef för Företagsförsäljning inom Volkswagen Group Sverige. Volkswagen-koncernen meddelar även en internationellt stor framgång när det gäller populära modeller under årets första nio månader. Volkswagen Golf var under perioden den mest populära, Volkswagen Passat och Audi A4 kom på andra- respektive tredjeplats.