Unik teknologi från Mazda utmanar bilvärlden
Motor-Magasinet har varit iväg och provkört bilar fullmatade med ny teknik och träffat ingenjörerna som utvecklat det nya programmet. Mer om detta i Motor-Magasinet i augusti.
Nedan följer den officiella beskrivningen av SKYACTIV:
SKYACTIV-G bensinmotor:
Sammanfattning:
Extremt högt kompressionsförhållande på 14,0:1.
Detta höga kompressionsförhållande har möjliggjorts på grund av bl.a. ett 4-2-1 grenrör, kolvtopparnas nya utformning, nya effektivare multi-insprutare och andra nya tekniska lösningar för att förhindra spikning.
Motorns inre friktion har minskats med 30 %.
Kontinuerligt variabla ventiltider (dubbel S-VT) på både insug- och avgassidan minimerar pumpförlusterna.
10 % lättare motor.
Cirka 15 % lägre bensinförbrukning och CO2-utsläpp än nuvarande Mazda 2.0 liter MZR bensinmotor.
Cirka 15 % mera vridmoment vid låga varvtal och i mellanregistret.
SKYACTIV-D dieselmotor:
Sammanfattning:
Cirka 20 % lägre bränsleförbrukning jämfört med dagens 2.2 liters MZR-CD dieselmotor tack vare ett extremt lågt kompressionsförhållande på 14,0:1 och större expansionsfas efter kompressionen.
Variabla ventiltider för avgasventilerna möjliggör återcirkulation av avgaser, som omedelbart stabiliserar förbränningen efter en kallstart.
En tvåstegs avgasturbo ger en kraftig och kontinuerlig gasrespons genom hela varvtalsregistret upp till 5.200 varv/min.
10 % lättare motor än nuvarande 2.2 liters MZR-CD dieselmotor.
20 % minskning av motorns inre friktion.
Högeffektivt keramiskt partikelfilter.
Motorn uppfyller Euro 6, Tier II BIN 5 i USA och Japans nya långsiktiga avgasregler utan att behöva fördyrande extra reningsprocesser för att minska de nitrösa gaserna NOx.
SKYACTIV-Drive automatisk växellåda
Sammanfattning:
Unik teknik kombinerar fördelarna med en konventionell automatisk växellåda, en steglöst variabel växellåda (CVT) och en dubbelkopplingslåda.
En vidareutvecklad lockup-funktion för alla sex växlarna ger samma direkta känsla som i en vanlig manuell växellåda och minskar bränsleförbrukningen med cirka 7 % jämfört med dagens automatiska växellåda.
Snabb och mjuk växlingsrespons tack vare ny elektromagnetisk kontrollenhet.
Jämn och kraftig acceleration redan från stillastående.
Kan användas tillsammans både med motorerna SKYACTIV-G och SKYACTIV-D.
SKYACTIV-MT manuell växellåda
Sammanfattning:
Optimerad för framhjulsdrivna bilar och med korta och direkta växellägen som hos en Mazda MX-5.
En betydligt mindre och lättare växellåda än den nuvarande.
Den kompakta växellådan tillåter ett mer effektivt utnyttjande av motorrummet.
Bättre bränsleekonomi tack vare mindre mekanisk friktion
SKYACTIV-Body
Sammanfattning:
Förbättrade köregenskaper tack vare en 30 % vridstyvare kaross.
8 % lättare genom användning av en nyutvecklad karosskonstruktion, nya produktionsprocesser med nya sammanfogningsmetoder och en ännu större del höghållfasthetsstål.
Högsta passiva säkerhet genom förändrade krockzoner med förmågan att bättre fördela krockkrafterna.
SKYACTIV-Chassis
Sammanfattning:
• Känslan av att vara ett med bilen, inspirerad av Mazdas sportkupé MX-5 och dess karaktär av ”Jinba Ittai”.
Bättre köregenskaper i alla hastigheter, både snabbare reaktioner i låga och medelhöga hastigheter samt ökad stabilitet i höga hastigheter tack vare bl.a. nya bakre stötdämparinfästningar, placeringen av bakre reaktionsstag, styrningens komponenter och dess geometri.
Utmärkt vridstyvhet tillsammans med en minskning av chassivikten på 14 % tack vare nya fjäderben fram och ett nytt bakre multilänk-system.