Fordonsindustrin — en motor för Sverige
Omkring 350 deltagare slöt upp till konferensen för att vara med när dessa för fordonsindustrin viktiga frågorna skulle belysas från olika utgångspunkter.
Konferensen började med att Ordförande i kommunstyrelsen i Göteborg hälsade välkommen och talade om hur viktig fordonsindustrin är för Göteborg, Västra Götalandsregionen och Sverige. Charlotte Brogren VD för Vinnova talade om hur man skapar ett bra innovationsklimat och hur Vinnova arbetar för detta. Därefter kom innovatören och entreprenören Johan Ronnestam och jämförde fordonsindustrin med datorindustrin med dess alla varianter och mångfald. Han betonade att vi nu har gått in i kunskapssamhället och hur ofta företagsledningarna inte har insikt i den senaste utvecklingen vilket gör att man agerar och reagerar för långsamt. Fordonsindustrin har mycket att lära av datavärlden där man bjuder in till samarbete istället för att bygga murar runt sin egen verksamhet.
Karin Markides, rektor på Chalmers, talade om hur Chalmers försöker anpassa utbildningen till kommande behov och hur viktig dialogen med näringslivet är för att högskolan ska komma rätt. Därefter kom Stefan Jacoby, VD Volvo PV och Jan-Eric Sundgren vice VD AB Volvo och gav industrins tankar.
Jacoby betonade hur viktig den individuella rörligheten är och hur PV vill vara en del av lösningen på bilismens problem genom satsning på nya snåla fordon. Han betonade att kompetensförsörjningen är problematisk och att Volvo PV nu även söker ingenjörer ute i Europa för att klara behoven. Jacoby talade också om vikten av starka regionala kluster som arbetar med fordonsfrågor. Jan-Eric Sundgren talade om den globala konkurrensen som bara blir tuffare och att vi måste vässa alla led för att vara konkurrenskraftiga. Utbildning, leverantörer mm allt måste vara världsklass. Sundgren var självkritisk och tycker industrin varit dålig på att visa dagens studerande vilken spännande framtid det finns inom fordonsindustrin.
Ordförande i Linholmen Science Park, Hasse Johansson, med förflutet i Scania var också inne på linjen att industrin är dålig på att kommunicera hur spännande och roligt det är att arbeta där. Han sa också att den enda vägen att snabba på utvecklingen mot ett fossilfriare samhälle är att höja priset på de fossila bränslena. Förmiddagens talare samlades sedan i en paneldiskussion under moderator Ulf Wickboms ledning. Kompetensförsörjningen är viktig och att industrin måste berätta vad man har på gång, starta några "månlandarprojekt" dvs projekt som utmanar och håll igång dialogen mellan olika parter hela tiden var kontentan av diskussionen.
Efter lunch talade Joans Hellgren författare till boken Nya Tider — Nya Fordon, Johan Karlberg från Accenture, Lars Holmquist VD Clepa, Kjell Nilsson VD Semcon och Jonas Fröberg från Svenska Dagbladet samt Ulrika Palme forskare från Chalmers.
Lars Holmquist visade på hur lite stöd fordonsindustrin i Sverige får i jämförelse med andra biltillverkande länder i Europa och Kjell Nilsson talade om att sälja resurskonsulter inte var intressant utan att Semcon tog hela projekt. Det innebär bland annat att många projekt tas hem till Sverige för att utvecklas här för utländsk bilindustri. Jonas Fröberg ansåg att nu måste de svenska personbilstillverkarna förhålla sig till de kinesiska reglerna. Med kinesiska ägare som starka ägare blir verkligheten sådan.
Konferensen avslutades med att Ulrika Palme från Chalmers berättade om läget för jorden. Vi närmar oss vissa kritiska trösklar där naturen reagerar starkt och vissa fall har vi passerat gränserna. Det är inte för sent, men bråttom. Vi måste agera nu. Bilismen, transporter och vår konsumtion måste styras så att vi får chans till en uthållig och bra värld att leva i var slutbudskapet.
Mina kommentarer är att konferensen berörde viktiga frågor och alla inblandade tog frågeställningarna på största allvar. Moderator Ulf Wickbom såg till att tråd och tider hölls och bidrog starkt till att spetsa till och tydliggöra problemställningarna. Att konferensen hölls på Lindholmen kändes framtidsinriktat och gav en vision om nya vägar att arbeta. Vad jag saknade var Victor Muller som var tvungen att lämna återbud, Scania som definitivt borde vara med och ge del av sina tankar och företrädare för Regeringen som måste förstå att svensk fordonsindustris framtid inte bara är en fråga för Västsverige.